Hovudside
Rogaland
Hordaland
Sogn og Fjordane
Møre og Romsdal
Masfjorden
Kraftverk
Artiklar

 


 
 

 

      
Da Vestlandet gikk i svart
Forfattar: Ingunn Halvorsen
(07.04.2004)

- Plutselig gikk alarmen, den ene skjermen ble svart og dieselaggregatet startet i kjelleren. Da tenkte jeg "Dette er alvorlig", sier Ronny Bertelsen ved BKKs nettsentral. 

Klokken 13.59 den 13. februar ble han og kollegene vitne til at hele BKK-området ble mørklagt. Feilen oppstod på Statsnetts 300 kV-ledning mellom Nesflaten og Sauda. 

BKK-området mistet strømtilførselen sørfra, og det ble ubalanse mellom produksjon og forbruk. Forbindelsen nordfra mellom Modalen og Evanger ble overbelastet og koblet seg ut automatisk. I løpet av få sekunder var området mellom Sognefjorden og Boknafjorden isolert fra resten av sentralnettet. Ubalansen forsterket seg, og alle kraftverkene i området stanset. 

- En heftig opplevelse, jeg er glad jeg var på jobb, sier Ronny Bertelsen (t.v) på Nettsentralen. Børge Døssland på Produksjonssentralen, Iris Botnedal i resepsjonen og Jørgen Ohnstad på Kundesenteret var også blandt dem som stod på for BKK og kundene fredag den 13. Foto: Ingunn Halvorsen. 

Heldig tidspunkt 
- Vi fikk raskt fordelt oppgavene og begynt å bygge opp igjen forsyningen. Etter seks minutter var det verste over, forteller 
seksjonssjef Martin Soltveit. Da var forbindelsen nordover gjenopprettet, og industristedene Kollsnes, Mongstad og Sture 
hadde fått spenning. Etter en time hadde alle kundene fått strømmen tilbake. 

Soltveit legger ikke skjul på at feilen kom på et gunstig tidspunkt når uhellet først var ute. - På grunn av vaktskifte og kurs hadde vi mange folk og mye kompetanse på plass. Samarbeidet mellom Nettsentralen og produksjonnentralen fungerte optimalt, sier han. 

Stort informasjonsbehov 
Også Kundesenteret var godt bemannet. I timen etter strømbruddet besvarte kundeveilederne fire ganger så mange telefoner som på en vanlig fredag. BKKs sentralbord, nettkundesenter og informasjonsmedarbeidere hadde også hendene fulle med å dekke publikums og medias informasjonsbehov. BKKs hjemmeside ble oppdart fortløpende. Erfaringen fra informasjonsarbeidet var at mye fungerte bra, men at det er behov for en klarere rollefordeling ved slike kriser. 

Vil ha ny ledning 
Allerede før strømbruddet var BKK og Statnett i gang med å utrede hvordan kapasiteten inn til BKK-området kan økes. De siste årene har kraftforbruket økt jevnt, uten at produksjonen har økt tilsvarende. Utredningen konkluderte med at det bør bygges en ny forbindelse mellom Sima og Samnanger. Det er uklart når dette kan skje. Ifølge Statnett er det liten risiko for at en feil av samme omfang som fredag den 13. skal oppstå igjen. 

Fredag den 13. i tall 
- Klokken 13.59 falt ca. 2500 MW ut på Vestlandet. Dette tilsvarer åtte Evanger-kraftverk eller 12 prosent av forbruket i Norge. 
- Kundesenteret hadde367 inngående samtaler mellom kl. 14 og 15, mot normalt 89. 
- Sentralbordet hadde på det meste 80 samtaler på vent. 
- Infostab hadde kontakt med 20 ulike medier, deriblant tre utenlandske. 
- Statsnett har beregnet KILE-kostnadene til totalt 25 millioner kroner. BKK blir ikke belastet, siden feilårsaken lå utenfor BKKs nett. 
---------------------------------- 
BKK-nytt mars 2004 
 


 
 

 

Copyright © Scandion, 5986 Hosteland - E-post: mopdal@online.no 
Webredaktør: Magne Opdal