Polarskuta «Maud»
Forfatter: Scandion
Publiseringsdato: 26.09.2006
Dei to polarskutene, «Gjøa» og «Fram»,
er godt bevart for ettertida i det historiske, maritime miljøet
på Bygdøy, men «Maud» fekk ein annan og langt
mindre gloriøs skjebne.
«Maud» vart bygd hos båtbyggjar Chr.
Jensen i Vollen i Asker. Den var konstruert spesielt for Roald Amundsen
sin ekspedisjon gjennom Nordaustpassasjen.
Båten vart sjøsett i juni 1916 og døypt
av Amundsen sjølv ved at han knuste ein iskump mot skutesida: -
Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå
skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du
bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse
din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg «Maud»
«Maud» vart bygd i tre og hadde desse dimensjonar:
Lengde: 36,5 m
Breidde: 12,3 m
Djuptgåande: 4,85 m
Tonnasje: 292 registertonn
Motor: 240 HK Bolinder semidiesel
Etter gjennomsegling av Nordaustpassasjen, som varte fra
1918 til 1924, enda «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 og
vart selt for Roald Amundsen sitt konkursbo.
Kjøpar var Hudson´s Bay Company, som gav
den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs
nordkysten av Amerika og Canada. Etter ei tid vart ho redusert til radiostasjon
og varelager.
Dei to andre polarskutene, «Gjøa» og
«Fram», er godt bevart for ettertida i det historiske, maritime
miljøet på Bygdøy, men «Maud» fekk ein
annan og langt mindre gloriøs skjebne. Båten enda sine dagar
som vrak på ein strandkant i Cambridge Bay på sydsida av Victoria
øya nord for Canada. Der ligg ho no på sjøbotnen etter
at ho sank i 1930, og er eit interessant objekt for dykkarar som driv med
maritim arkeologi
Det har frå tid til annan heva seg røyster
for å berge restane og frakte dei heim til Noreg, men kvar gang forslaget
er sett frem er det sett på som ei praktisk og økonomisk umuleg
affære.
Kjelde: no.wikipedia.org |