Med D/S «Hornelen» i 1950
Forfatter: Leif Hellandsjø
Publiseringsdato: 20.02.2005
Dampskipet «Hornelen» var bygd i 1866 og var
det tredje skipet til Nordre Bergenhus Amts Dampskibe - seinare Fylkesbaatane
i Sogn og Fjordane. «Hornelen» gjekk i rutefart for selskapet
heilt fram til hausten 1950.
Leif Hellandsjø i Fjærland er i dag pensjonert
skipsførar, og han starta sitt yrkesliv i Fylkesbaatane som lettmatros
om bord i D/S «Hornelen». I denne artikkelen fortel han korleis
det var å leve og arbeide om bord på eit av dei eldste dampskipa
til selskapet for godt 50 år sidan.
KVITMÅLA. D/S "Hornelen" på Byfjorden i Bergen
i 1930-åra.
I mellomkrigstida gjekk "Hornelen" i turistrute mellom
Fjærland, Balestrand og Flåm sommarstid,
og då var skipet kvitmåla. (Foto: Atelier
K. Knutsen)
Vi skriver året 1950. Ved Nykirkekaien i Bergen
lå en del av norsk hverdag: D/S «Hornelen», bygget 1866,
og 83 år i Fylkesbaatanes eie.
Lossingen var i full gang den morgenen tidlig på
året jeg entret «Hornelen». Vinsjen på bakkdekket
larmet for hvert hiv. Ved lukekarmen stod en matros i FSF-genser, ganske
morsk i blikket, og dirigerte det hele. I vinsjen satt en annen, han også
i genser med bokstavene FSF på brystet.
Jeg følte meg litt bortkommen der jeg stod med
sjømannssekk og kuffert. Våget meg til spørre matrosen
hvor lugaren var. - Ned det hullet der, var svaret. Han pekte på
nedgangen i forkant av brønndekket.
På kaia stod noen rødmussete sjauere med
sine firhjulete traller og tok i mot last, samtidig som de bivånet
opptrinnet på dekk.
GAMLE
"HORNELEN". Dette fotoet er frå etterkrigsåra og syner
kokk Reinhard Søtren i brønnen på D/S "Hornelen". Ved
sida av døra handpumpa og eit stimrøyr frå kjelen,
som ein brukte når ein skulle varme opp vaskevatn. (Foto utlånt
av Atle Raubotn.)
Jeg puslet meg ned trappa og fant en seksmannslugar helt
forut i skarpen. Trangt var det, seks køyer, et lite bord helt framme
mellom kjettinglyrene, og kvitskura dørk. Her var ikke vegg til
vegg-teppe, det var ingen som hadde hørt snakk om slikt den gang.
Hadde jeg sagt A, var det bare å si B. Jeg ordnet køya mi
i stillhet; frivakta var gått til ro. Den gang måtte vi selv
holde køyklær, derfor måtte vi drasse rundt med sjømannssekk.
Jeg gikk på vakt klokka 14.00, styrmannsvakta som
det het. Den gang var det vanlig at det ble «slått glass»,
som det het.
Klokka 14.00 var det to dobbelslag på skipsklokka,
klokka 20.00 var det fire dobbelslag. En kunne høre disse signalene
fra alle fartøyene, alle fall de rutegående, rundt om på
Bergen havn.
Min første rutetur gikk til Solund, Sula som vi
sa, og til Gulafjordene. Jeg kan erindre at det var mange båtstopp
i Sula, på grunn av at det var små og dårlige kaier.
Turen gikk uten spesielle viderverdigheter. Jeg var et
minne rikere. Senere ble det Førdefjorden og Dalsfjorden som ble
mest trafikken. Etterhvert ble det mange minner.
Det var ikke rare plassen å spise på ved bordet
i lugaren. En mann på hver side, og så en på taburett.
Maten måtte hentes i byssa midtskips og bæres forut. Ofte var
dette ikke så greitt, med mye last i brønnen. regn og vind.
Men det gikk, og det måtte gå, selv om det mang en gang vanket
kjeft av de eldre for at maten var blitt kald, og at et eller annet hadde
funnet veien der det ikke skulle være.
Oppvasken, eller bakkstørn som det het, foregikk
også på dette bordet. Da var det bare å ta ei pøs
og gå på dekk og handpumpe opp vatn, og så stime det
varmt fra et rør som gikk fra kjelen. Ritualet var det samme om
en skulle vaske seg. En liten vask var det i lugaren, men vatnet måtte
bæres ned. Dusj fantes ikke om bord. Bakkstørn ble utført
av den som hadde fri fra rortørn. Det var ofte mye «eder og
forbannelse» fra frivakta under slike operasjoner.
Ellers var lugaren grei, den. Det var lunt og stille der
nede under fart. Men en kunne jo merke at det var folk på «loftet».
Der lå jo annenplass herre- og damesalong, adskilt med midtskipsskott.
Alt blir en vane, også larmen fra vinsjen ved hvert stoppested, likeså
under fortøyning. Da ble ankervinsjen brukt til å hive fartøyet
inn til kai. Under fart høres et svakt sus fra baugsjøene,
og en merket en svak vibrasjon av maskinen. Slingret det hørtes
en rusten lyd fra ankerkjettingen som slo an i kjettinglyrene ved bordet.
I akterlig vær kunne en fornemme svak lukt av kullrøyk, og
også andre «dufter» fra lasten som bestod «utav
adle slag», som han synger Ivar Medaas i visa om Gamle dampen.
Vaktene var seks timer på og seks timer fri. En
time rortørn var vanlig. Ellers gikk tiden med til å krysse
last, vasking og rengjøring. Det var mye sot og støv, spesielt
etter at vi hadde bunkret i Bergen. Kullene ble kjørt med trillebåre
og tippet i kullbaksene. Bad en om såpe til rengjøring fikk
en bare beskjed om å gå i byssa og hente aske. Det var et godt
middel til å ta gjenstridige rustflekker på kvitmalingen.
Styrehuset, som også ble kalt «kråkeburet»,
var enkelt utstyrt. Rattet var dominerende, det nådde fra dørk
til tak. Ellers var der natthuset med kompasset, og en kurskasse med noen
velbrukte kursbøker hvor alle kursene og klokketider var sirlig
nedskrevet for de forskjellige ruter. Vi må heller ikke glemme kursklokka
(gammel vekkerklokke), som ble stilt for hver kursendring. Den gang var
alle kurser oppgitt i streker, ikke som idag hvor en bare bruker grader.
Maskintelegrafen må heller ikke glemmes, og så et talerør
ned til maskinrommet. Vindusviskere var det også, ja bevares. noen
solide saker i messing; disse var handdrevet.
Tilbake til rattet. Det var tungt å håndtere.
Overføringene til roret skjedde via kjettinger og stenger som gikk
på hver side akterover til rorflyndra på hekken. Overføringene
måtte ofte smøres. Når en skulle forsere Alverstraumen
eller Bakkastraumen måtte det bestandig være to mann til rors.
Var det sterk motstrøm ble det slått et ekstra slag på
maskintelegrafen. Det var tegn på at omdreiningen på maskinen
måtte økes. Vanlig fullfartsomdreining lå på 82
omdreininger pr. minutt. Ved ekstra åpning kom maskinen gjerne opp
i 87-88 omdreininger. Da pustet og peste «gamla» nede i maskinrommet.
Jeg kan huske at det stod et messingskilt på skottet i maskincasingen.
Der stod: Laxevaag Jernskibsbyggeri, 1876. Det var sikkert det året
maskinen ble ombygget fra compound- til trippelmaskin.
Midtskips i styrbord side var lugarer for første-
og annenstyrmann. Der lå også billettkontoret. To toaletter
var også der i gangen. På babord side var det lugar for maskinsjef,
videre i forkant postkontor og lugarer for postekspeditører, her
også lugar for kokken. På halvdekket akter fikk vi et gløtt
inn i «paradiset» hvor første plass dame- og herresalong
lå. Her var videre nedgang til spisesalong - en meget vakker salong
med bare edle tresorter og rød plysj, pene paneler på alle
skott, vakre lamper i tak og på skott, tykke duker i ullstoff på
bordene, slipte glass i dørene. Det var stil over alt og det hele.
Stuerten hadde sin lugar i gemakkene der nede. Kaptein, førstestyrmann
og maskinsjef inntok sine måltider her. Hit ned måtte også
maten bæres fra byssa midtskips. Det ble gjerne utført av
en forskremt byssegutt.
Vi dekksfolk og fyrbøtere skulle helst ikke vandre
rundt i disse omgivelsene. Kapteinen residerte i en liten lugar på
halvdekket i akterkant av styrehuset. Her var taket ofte lekk. Under nating
av dekkene i tørt vær ble gjerne dette dekket (taket) glemt...
Hit vandret vi en gang i måneden for å hente hyra. Det var
med høytid og respekt vi kom der. Ja, det var tider, det.
Mange rare episoder kommer frem i minnet. Det vil føre
for langt å gjengi alt her. Men en episode er ikke så lett
å glemme. Det var en ny dekksgutt vi fikk ombord. Han pakket ut sine
saker, rene og fine klær blant annet. Men så ble han stående
litt tankefull og se på oss andre som stod der i arbeidsklær.
Det er vel synd å si at vi var helt rene i klesveien. «Disse
klærne kan jeg ikke vise meg i på dekk» Slik uttrykte
han seg, dekksgutten. Resolutt tar han ei eske med skokrem og kliner til
både bukse og genser. Han følte seg sikkert med en gang som
oss andre. En riktig hyggelig gutt; han ble senere maskinsjef i utenriksfart.
Dette var litt fra den gang. Det er ikke langt tilbake
i tid. Ikke var det radar, heller ikke elektroniske kartmaskiner. Men «Hornelen»
kom og gikk - en tro sliter for sitt rederi og sitt distrikt i hele 83
år. Hun var sikkert hatet, men også elsket...
D/S «Hornelen» ble bygget hos Mitchell &
Co. i Newcastle i 1866 og ble satt i fart 20. januar 1867. Undertegnede
fikk oppleve å være ombord i denne aldrende «dame»
det siste året hun var i fart. Skipet var da 83 år gammelt
og bar preg av litt av hvert. Mer var vel ikke å vente med den lange
og varierende tjeneste det hadde gjort. Årene og omskiftende tider
hadde satt sitt tydelige preg, noe som vil merkes på alle med en
så høy alder.
Diverse uhell måtte «Hornelen» også
gjennomgå. Det var ikke så mange hjelpemidler til navigasjonen
den gang som idag. I 1911 kolliderte skipet med en taubåt på
Byfjorden. Videre kolliderte det med D/S «Gudvangen» i Skatestraumen
i 1914. I 1915 gikk det på grunn og sank ved Svanøybukt. 11.
februar 1926 grunnstøtte det i Fedjefjorden og sank. Dette skjedde
i storm og tett snødrev. Skipet ble hevet i april måned samme
året.
«Hornelen» hadde også to grunnstøtninger
ved Ånneland i Gulen i 1950. Dette skjedde i tett tåke. Etter
første grunnstøtning ble skipet bakket av. En gjorde nytt
forsøk med mer østlig kurs, men dessverre, det klaffet ikke
denne gangen heller. «No igjen» var kapteinens lakoniske kommentar.
Skipet var tett og ruta ble gjennomført.
D/S «Hornelen» ble lagt i bøya høsten
1950, og levert til opphogging 10. januar 1951. En epoke for en tro sliter
var forbi...
--------------------------------------
FSF - Fjord og kyst 2001 |