Med M/S "Hornelen" på første tur
Forfatter: Leif Hellandsjø
Publiseringsdato: 26.07.2007
På nyåret i 1952 kom jeg ombord i M/S "Sognefjord".
Det var en stor himmelvid forskjell fra D/S " Hornelen" som jeg tjenestegjorde
på i 1950. Her var det en helt annen standard på alt til det
bedre. Her var det tomannslugarer, leselampe over køyene, portier
for døra, vask med varmt og kaldt vann. En stor kontrast fra gamle
D/S "Hornelen".
Men så var jo "Sognefjord" ny. Her var egen messe
for mannskapet og egen messe for offiserene. Her var det dusj og eget toalett
for mannskapet. Lyse fine ganger, vakre salonger. Kunstferdig lagt linoleum
på alle dørker. En mengde 2- og 4-mannslugarer for passasjerene.
Jeg kan huske at fartøyet da hadde serifikat for 738 passasjerer.
Da fartøyet var mye innebygget var det en fin og lun arbeidsplass.
Besetningen den gang lå rundt 25 personer.
M/S "SOGNEFJORD". Snøggruteskipet "Sognefjord"
ved kai i Balestrand ein sommardag i 1950-åra, med yrande folkeliv
både om bord og på den gamle trekaia. (Postkort frå K.
Norddal Kunstforlag, Balestrand.)
M/S "Sognefjord" gikk i såkalt snøggrute
på Sogn og Nordfjord. Vanlig marsjfart var 15 mil, som vi sa. Fartøyet
var utstyrt med radar og radiotelefoni. Det var nye hjelpemidler den gang.
Her ble motorene betjent fra styrehuset.
Vaktene var som før, 6 timer på og 6 timer
av. Fartøyet var i fart natt som dag, unntatt natt til tirsdag,
da vi lå over i Bergen.
På "Sognefjord" var vi alt begynt å føre
lasten på paller. Her var batteribrevne trucker for å sette
pallene på plass i rom og på dekk og for å hente pallene
ut igjen etter hvert som de skulle losses. Videre var det såkalte
håndjekker, så lastehåndteringen var hurtig og lett.
Det var slutt på slitet.
Store mengder pallelast ble fraktet ut fra Bergen og inn
til Bergen. "Sognefjord" hadde lasterom forut, og en samsonpost på
hver side med bommer og hydrauliske vinsjer. Akter var det lasterom under
bildekk. Her var det flussluke i dekket. På promenadedekket var det
samsonposter på hver side med bommer og vinsjer. Både forut
og akter ble det plassert last, videre på bildekket, her også
biler. Oppe på promenadedekket var det lukekarm. På dette dekket
ble det ofte plassert last, da helst paller med syre/gassflasker. Plassen
var ofte maksimalt utnyttet.
Med tre avganger fra Bergen i uken var det ingen av de
andre fartøyene til Fylkesbaatene som fraktet ut så mye last
som "Sognefjord" og "Sunnfjord". De gamle stimbåtene var forlengs
blitt for urasjonelle og tungvinte. "Sognefjord" og "Sunnfjord" var meget
gode sjøbåter. De var mange tøffe turer vinters dag
både på nordgående fra Bergen og på sydgående
fra Nordfjord. Begge disse fartøyene gikk ytre leia, som vi sa.
Det forekom at vi hadde faste sjøen opp mot styrehuset. Båtene
var skarpe forover, tok lett sjø over bakken, og farten måtte
ofte reduseres i motsjø. Var det dårlige værmeldinger
ble det bestandig satt opp stålplater for vinduene i forkant av salongen
for å hindre at vinduene ble slått inn.
I februar dette året var vi ute for et uhell i Gloppenfjorden.
Det var en lengre periode med sterk kulde som resulterte i at fjorden ble
islagt. Her fikk vi slått løs en støttebrakett for
ene propellakslingen. Jeg mener å erindre at vi fortsatte ruta tilbake
til Bergen for bare en motor.
M/S "Sunnfjord" lå på denne tiden i opplag
i Sandviken. Flesteparten av besetningen på "Sognefjord" ble da overført
til "Sunnfjord" for å klargjøre denne for fart. Jeg husker
det var mye styr før vi fikk inn akterfortøyningene. Disse
var delvis nedsnødd og fastfrosset. De var festet i ei stor flytebøye.
Begge ankrene var ute forut. Det ble sprengt mange sikringer under innhiving;
her var elektrisk ankervinsj. Det var ikke bare godord vi fikk høre
fra maskingjengen. Til slutt fikk vi ta fartøyet løst og
maskineriet igang slik at vi kom oss til Nykirkekaien for lasting og ny
Nordfjord-tur. Det ble en travel dag for oss alle med rengjøring
etter opplaget, og vi kom oss avgårde sånn noenlunde i rute.
Dagen var berget. Jeg ble værende på "Sunnfjord" til ut august,
bare med et kort avbrekk i mai. Vi lå da for anker og akterfortøyd
i ei bøye i Damsgårdsundet for oppussing for sommerens fart.
M/S "Hornelen"
8. mai 1952 ble nye "Hornelen" levert fra Mjellen &
Karlsen. Dette fartøyet hadde M/S foran navnet. "Hornelen" var landets
første spesialbygde fartøy for føring av gods på
paller.
DEN NYE "HORNELEN". M/S "Hornelen" var bygd i 1952 og
var det første fartøyet i landet som var spesilabygd for
transport av last på paller. Her "Hornelen" ved Åsane i slutten
av 1960-åra. (Foto: Harry Runderheim.)
Ved middagstider 9. mai fikk jeg beskjed om å gå
ombord i nye "Hornelen", som da lå lastet ved Nykirkekaien for sin
første tur til Sogn. Her var alt nytt, og også endel nye besetningsmedlemmer.
Disse var ikke vant til å stue last med elektrisk drevne trucker,
det var heller ikke karene fra sjauergjengen, som vi sa. Siden jeg hadde
litt erfaring med dette fra "Sognefjord" og "Sunnfjord" ble jeg beordret
til å være med og stue last i underrommet.
Dette gikk bra, men så kjørte vi plutselig
trucken fast. Dørken her bestod av tre toms plank. Endel av disse
var ikke festet til underliggende bjelker, dermed gav disse etter og vippet
ned, med det til følge at trucken ble stående ned med drivhjulet
uten at dette fikk grep mot plankene. Så i løpet av lastingen
i dette rommet måtte vi få ned mantelblokk og kasteblokk flere
ganger for å hive trucken løs. Til slutt var underrommet fullt.
Lastingen på banjerdekket gikk uten problemer. Her
var det jerndekk. Banjerdekket i dette fartøyet var egentlig hoveddekket.
Her var det to flussluker ned til underrommet. Over banjerdekket var værdekket,
eller shelterdekket, som var det korrekte navnet. Her var det to luker
med karmer. På formasta var det bom med 5 tonns vinsj. I forkant
av brobygningen var det to samsonposter med hver sin bom, her med hver
sin 5 tonns vinsj.
MODERNE LASTEBÅT. "Hornelen" i rutefart i 1954.
Nede på fordekket på babord side står ein transformator.
(Eigar av foto: Leif Hellandsjø.)
Det ble en interessant tur på Sogn med M/S "Hornelen"
i fint maivær. Såvidt jeg nå erindrer gikk alt stort
sett fint på turen selv om alt var nytt og uvant for alle. Her var
jeg også på styrmannsvakta, fra kl. 14 til 20 og fra kl. 02
til 08. Jeg glemmer ikke en episode på inngående. Vi var kommet
til Balestrand; dette var på vakta etter klokka 2 om natta. Vi opnet
luka til underrommet for å se om det var mere last til Balestrand.
Men til vår store overraskelse stod det flere paller til Høyanger
som var "glemt" losset der kvelden før.
Det ble besluttet å losse disse pallene for videresendelse
med utgående rute, som skulle være i Balestrand senere på
dagen. Vi var nok nødt til det for å få tak i last som
skulle til andre steder lenger inn i fjorden.
Her skulle noe nytt prøves som sikkert aldri før
hadde blitt gjort i Fylkesbaatanes historie. Vi lå til kai med babord
side. Babord bom ble svinget inn over kaien og fastgjort. Styrbord bom
ble satt i posisjon over luka og påsatt preventer; dette var et to
eller tre toms ormetau som ble festet på styrbord side. Begge mantlene
ble sjaklet sammen. Her skulle det praktiseres moderne lossing. Den gang
var det ikke hydraulisk sving på bommene. De ble som før halt
ut og inn med geiere, med handemakt.
Første hivet kom pent og pyntelig opp av rommet,
en palle med 30 fôrmelsekker, en mann i hver vinsj. Dette var uvante
greier for oss som var på vakt. I det babord vinsj skulle overta
for å få hivet innover kaia skjedde saker og ting fort. Iallefall
brakk preventeren på styrbord side med det til følge at hivet
seilte ukontrollert innover kaien. Kaimannen ble så skremt at han
sprang helt inn på pakkhuset. Her var det nok samspillet med de to
vinsjene som sviktet. Heldigvis ble ingen skadet. Resten av last ble losset
på vanlig måte.
Jeg kan erindre at det var stort fremmøte av skuelystne
på kaiene etter hvert som vi kom innover fjorden. Ja, det ble til
og med avfyrt salutt for å hilse nykomlingen velkommen. Fartøyet
ble møtt med beundring og med stor nyskjerrighet. Dette var jo et
topp moderne fartøy for føring av last på en rasjonell,
hurtig og lettvint måte. Her skulle alt gå som kjepper i hjul.
Turen gikk i store trekk uten de helt store begivenheter,
annet at kaia på Leikanger fikk litt stygg medfart. Her var det ofte
uberegnelig strøm. Følgen ble at ene hjørnet av kaia
ble kuttet løs fra resten. Den gang var det vanlig trekai. Videre
seilas gikk uten de store hendelser. Været var på vår
side hele turen.
I STYREHUSET. Frå brua på "Hornelen" i 1954.
Skipsføraren er Martin Haugen frå Naustdal i Nordfjord.
(Eigar av foto: Leif Hellandsjø.)
Vi var kommet over Fensfjorden på sydgående
og skulle forsere Bakkastraumen. Her var det kraftig motstrøm, og
båtsmannen tok roret. Fartøyet begynte å skjære
fra side til side. Vakthavende styrmann gav på det som var å
gi på hovedmotoren for å få størst mulig fart.
Den gang var det ikke styremaskin. Rattet måtte dreies for å
få trykk på det hydrauliske anlegget for roret. Båtsmannen
tok tak i tappen i forkant av rattet og parerte utslagene så godt
det lot seg gjøre. Vi kom oss greitt igjennom.
Men til slutt stod han med tappen i neven; den hadde gjenget
seg ut i kampens hete. - Phø, hø, sa styrmannen og satte
hua bak i nakken, - her går vi ikke mere før vi får
skikkelig styremaskin. Senere gikk "Hornelen" ytre leia til så lenge.
Jeg gikk tilbake til "Sunnfjord" da vi kom til Bergen.
Noen tanker til slutt. På nye "Hornelen" slapp vi
dekksfolka å være med på å hive opp aske og slagg
fra fyrdørken. Her slapp vi å kjøre vatnet av dampvinsjene
og smøre disse. Her slapp vi å smøre kjettinger og
stenger til roret. Her var alt så mye lettere.
Men akk så fort "Hornelen" ble umoderne med sine
bommer, selv om det kom hydrauliske svingere. Alt i 1954 kom M/S "Gula"
med kran som kunne svinges 360 grader, plassere last og hente last hvor
det enn måtte være på dekk eller kaiene.
------------------------------------------------------------------------
Les også Leif Hellandsjø sin artikkel om
D/S Hornelen |