Olabuksa og pionérane
Forfatter: Scandion
Publiseringsdato: 10.02.2005
Ein gong var "jeans" eller dongeribukser arbeidsantrekk
for gardsgutar, tømmerhoggarar og anleggsarbeidarar; no ser vi dei
spankulere, spasere, slentre og slenge overalt, på arbeid og i fritida.
I 1950-åra var dongeribukser eit vanlig leikeantrekk
for barn verda over. I ei tid der nikkers og knestrømper var eit
vanleg antrekk - gjekk tenåringar til angrep på foreldre og
lærarar for å få lov til å bruke "olabukser" på
skulen.
Det gjorde at buksene vart eit symbol på opprør
mot autoritet og tvang - i familiar og i samfunnet, både verkeleg
og innbilt. Den som gjekk med slike bukser gav signal om at han eller ho
tilhøyrde ungdomssamfunnet og var imot dei vaksne.
Det er ikkje tilfeldig at både livsstil og klesplagget
kan førast attende til den uvørne, fargerike gullgravartida
i California.
Det heile starta då den tjue år gamle Levi
Strauss i 1850 utvandra frå Bayern og kom med ei seglskute til San
Francisco for å søkje lukka som gullgravar.
I bagasjen hadde han ulike varer, bl.a. eit tjukt, brunt
segldukslerret han hadde tenkt å selje til skjerparane som teltduk
og vognpressenning.
Men ingen var interessert i telt, men dei fleste av gullgravarane
mangla arbeidstøy som kunne tåle påkjenningar.
Levi fekk derfor ein skreddar til å lage bukser
av det slitesterke stoffet. Snart vart det vide kjent rundt om at "Levis
buksa" - og seinare berre "Levis" - var det mest robuste som fanst, og
etterspørselen steig. Levi Strauss skjøna at han hadde funne
ei ny slags gullgruve, og opna snart sin eigen forretning for arbeidsklede
i San Fransisco.
Dei
kleda Levi Strauss, og tilkomande konkurrentar, produserte vart den reine
uniform for menn som la jernbaneskinner, dreiv kveget, hogde tømmer,
braut ny jord på prærien og bygde byane i den nye amerikanske
nasjonen.
Men kva skuldast denne manien for blå dongeribukser
? - Det er greit å følgje ein mote når den er både
smart og billeg, er ein forklaring frå fabrikantane. Plagga er både
moderne, rimelege, slitesterke og behagelege å gå med, enten
det er snakk om eit par utvaska, frynsa ovnsrøyr, eller ein skreddarsydd
drakt.
Etterkvart skjedde noko pussig: Buksene vart oppdaga
av moteskaparane, og så spratt dei ut i full blomst i butikkane -
"blue jeans", "Levi´s", "denim" og dongeri, medan namnet "olabukser
tok til å bli mindre brukt.
Far og mor, onklar og tanter, rike og fattige skulle ha
slike moteriktige bukser. Rett nok blei mange av dei unge pionérane
rasande over at foreldra deira også brukte slike bukser. Dei innførte
difor ein ny trend. Hol vart lappa og overbrodert, rifter blei dekka med
flettesnor. Ein utslitt buksebak vart påsydd eit stykke frå
ei anna bukse. Var buksene falma ? Alle tiders ! No skulle fillete, frynsa,
falma og lappa bukser vise dei unge sin forakt for autoritet, materielle
verdiar og statusjakt.
Nok ein gong var moteskaparane på høgde med
situasjonen. Maskinbroderte lappar blei sydd over hol som ikkje fantest.
Flunkande nye jeans vart bleika, og om bleikemiddelet
laga hol i tøyet, var det berre ein fordel.
I dagens samfunn er det heilt greit at barn, unge, foreldre
og besteforeldre brukar dongeribukser. Gemyttane har roa seg. Dei unge
har forlengst akseptert at foreldra brukar same antrekk.
Nye eller brukte, alminnelege eller forseggjorte - olabukser
kjem vi truleg til å sjå i lange tider framover. Dei har iallfall
greid noko som verdas statsmenn ikkje har oppnådd: å samle
alle menneske på vår urolege klode om ein ting - å gå
med same slags bukser.
|