Sjøen - leveveg og ferdsleveg
Forfatter: Wilhelm Waage
Publiseringsdato: 07.01.2003
At Sogn og Fjordane er eit fjordfylke, ligg i sjølve
namnet, og den som tek for seg kartet, får oversyn over den omlag
200 kilometer lange Sognefjorden og ei rad andre fjordar og fjordarmar
frå grensa mot Hordaland og nord til Stad og Møre og Romsdal
fylke. Det er sjølvsagt, at sjøen var folket sin ferdsleveg
i lange tider og at dei var knytte til båtbruk av ymse slag ettersom
utviklinga gjekk sin gang.
MED ÅRAR OG SEGL. Ein sekskeiping med råsegl
i frisk seglas på Frøysjøen.
Båten er ein nøyaktig kopi av ein båt
bygd i 1860 og tilhøyrer kystkulturstiftinga "Over stokk og stein"
i Bremanger.
Foto: Harald J. Stavang
Det kan soleis vera interessant å tenkja litt over
kva skip folket her har sett siga forbi strendene deira. Til å byrja
med var det no ikkje store skipa forresten. Det måtte då vera,
at vi går attende til slaget ved Fimreite, men det skal vi la liggja.
Skyss-stasjonane sine båtar var lette båtar
med årar til framdrift, og det same galdt folk sine vanlege båtar,
oftast færingar eller seksæringar. Dei vart nytta til gravferder,
som kyrkjebåtar sundagar og i samband med bryllaup.
Vi veit óg at doktorskyss eller henting av jordmor
til tider fann stad med særleg lettrodde båtar av dette slaget.
Var vinden lagleg, kom vel segla óg i bruk. Sol
på brunbarka segl seiest å ha vore eit sjarmerande syn, men
noko særleg romantikk knyter seg vel knapt til nett desse båtane.
Det var det vanlege kavet med jord og husdyr som sette
kravet til korleis båttypane vart, og noko særleg vakkert kom
aldri ut av det. Flytting av dyr til og frå beite eller til slakt
eller sal vart nok rutine, men det kosta til tider livet kring i bygdene.
Sjøen tok sin toll av bondeyrket óg, endå det sjølvsagt
var kystfolket som måtte betala dei fleste liv på denne vegen.
Dei store fiskeria langs kysten vår sette svære krav til båtmateriell
og anna utstyr og var eit tungt slit for mengder av folket her. Frå
innst i fjordane og til ytst på øyar og holmar strøymde
sesongarbeidarane til dei sølvblanke sildestimane som kom frå
nord i år etter år.
AGENTBÅT. M/B "Grieg" var bygd i 1908-09 i Hardanger
for Markus Nese i Arnafjorden i Vik,
og skal ha vore den første agentbåten i
Sogn.
No kom det eit skifte i det meste av båtbruken.
Motorer kom i bruk hos vanlege folk. Til sjøs hadde Fylkesbaatane
og andre selskap skaffa folk den skipsferdsla som den tekniske utviklinga
hadde ført med seg ogso til vårt land. No byrja bygginga av
skøyter, kutrar ustyrte med pålitande maskineri, og det vart
i mange område nesten ein revolusjon når det gjeld det ein
kan kalla småbåttraflkken.
Der Fylkesbaatane hadde sine hovudruter auka talet på
konkurrerande motorbåtar. Men til og frå byen, og det vil her
seia Bergen, so vart den flåten ein såg koma og gå, stendigt
nyare, og sist på var det so og seia slutt på dei gamle jektene
og segla.
Folk som elles hadde reist med dei ferme seglskipa til
sommarstemnene i Bergen, hadde byrja nytta «dampen» eller konkurrentane
hans. Ja, det var so tidleg, at dei på veg til byen sommarsdag hadde
sett «keisarskipa» på fjordane. Ikkje berre det, dei
hadde óg vore nær dei første store turistskipa, dei
so kalla «flytande hotella». som vitja oss. Og etter nokre
fåe år, hadde vegane laga band langs fjordane og ferjene hekta
dei saman.
TRADISJONSBÅTAR. Kystmuseet i Sogn og Fjordane,
som ligg i Florø, har ei større samling av gamle båtar.
Det er berre utruleg kor stutt tid det tok å leggja
om trafikkbiletet mange stader. I ein periode på under 100 år
bygde handelsstanden i byane opp ein liten flåte av «agentbåtar»,
som vi kalla dei. Langs alle fjordar og strender elles tøffa dei
frå handelsmann til handelsmann. Ikkje alle var like vakre og velhaldne,
men vi minnest firmabåtar, som var reine «yaehtane».
Men so kom vegane, og dei handelsreisande sine båtar vart borte frå
sjøen utan at folk la særleg merke til det, endå landet
vårt skal ha vore det einaste i heile verda som hadde ein slik «handelsreisandeflåte».
Det er mange av oss eldre som minnest den første
påhengsmotoren vi såg. Det vart sagt mykje «stygt»
om han, og i mange år var det dei tunge innabordsmaskinene som rådde
grunnen i dei opne båtane. Men den tekniske utviklinga heldt fram
og førde med seg, at biletet til sjøs endra seg totalt. Ikkje
berre vart dei store skipa våre borte. 12-14 mils fart vart bytt
om med nærare 40 mils. For dei mindre båtane sitt vedkomande
vart det nytta anna byggjemateriale enn tre. Og utetter fjordane våre
og langs kysten synte den aukande kjøpekrafta seg att i stendigt
større, snøggare og flottare båtar.
Dei katamaranane Fylkesbaatane bygde opp hovudrutene sine
på i 1970- og 1980-åra var ein revolusjon. Vi hugsar vel då
ekspressbåtruta frå indre Sogn til Bergen kunne fortelja dei
reisande, at strekkja var like lang som Bergen-Langesund. Seinare har desse
båttypene auka farten med omlag ti mil. Då går det helst
snøgt. Det var likevel folket i Solund / Gulen som tykte dei fekk
størst utbytte av den auka farten. Grunna omlegginga av rutene vart
reisetida til dels korta ned frå 11 timar til om lag 2 1/2 time.
Men ikkje alt som hende på eller langs fjordane
våre vart teke imot med like stor glede. Bruer, nye vegar og tunnelar
førde med seg visse vanskar i fleire distrikt, og fleire vil nok
koma til å syna seg i åra som kjem. Førebels ser det
ut til at sjøen likevel held fram med å vera viktigaste levevegen
vår. Saman med den store fiskeflåten vår og dei mange
lakseoppdretta langs alle strender, er sjøen framleis den kjelda
vi kan ausa or. Vi har også olja i Nordsjøen og andre havdjup.
Fleire museum og samlingar kring i distrikta våre
vil gjera sitt beste for å nøra opp under nostalgien og dei
varme kjenslene for det som var.
--------------------------------------------
Kjelde : FSF - Fjord og kyst 2001 |