Dei første skipa til Fylkesbaatane
Forfatter: Wilhelm Waage
Publiseringsdato: 10.01.2003
Då Nordre Bergenhus Amts Dampskibe vart ein realitet
i 1858, var det D/S «Framnæs» og D/S «Fjalir»
som la grunnlaget for selskapet si ruteferdsle i det som no heiter Sogn
og Fjordane fylke. Vi skal her sjå korleis tilveret vart for desse
to pionerane i ruteferdsla vår.
Dei vart båe bygde ved Alexander Denny sin verkstad
i Dumbarton, Skottland, og var av jern. Dei var skrueskip, eller det vi
kallar propellskip, med lavtrykksmaskin, og farten var ikkje all verda.
Men det var to etter måten heilt moderne skip som kom i drift kring
nyttår, «Framnæs» 2. desember 1858. og «Fjalir»
5. januar 1859. Dei var bygde over same leist og var om lag 240 brutto
registertonn. Dei to datoane er dagane då dei byrja rutene sine i
eit sers krevjande farvatn, noko båe skipa skulle koma til å
få merka «på skrotten». Båe var dei om lag
150 fot lange og 20 fot breie, so dei var det vi i dag vil kalla nokre
lange «slok».
LANGT LIV. D/S "Framnæs" var første skipet
til Fylkesbaatane og gjorde teneste i heile 93 år frå det kom
i 1858 til det vart selt i 1951.
«Framnæs» og «Fjalir» var
bygg nummer 57 og 58 frå Alexander Denny. Verkstaden stengde eit
års tid etter. I bladet «Dumbarton Herald» frå
4. november 1858 er sjøsettinga av «Framnæs» omtala:
Sist torsdag vart det frå verftet til Mr. Alex.
Denny sjøsett ein jerndampar med skrue, med dei fylgjande dimensjonane:
Lengde 150 fot, breidde 21 fot, djupne 12 fot, tonnasje 275 tonn. Fartyet
fekk namnet «Framnæs», og dåpen vart utført
av Miss Jowitt.
2. desember hadde «Dumbarton Herald» ein tilsvarande
omtale av sjøsettinga av «Fjalir»: På fredag vart
det frå verftet til Mr. Alex. Denny sjøsett ein fin skruedampar.
Fartyet er bygd for eit norsk selskap, og då det
glei ut i sjøen vart det døypt «Fjalir» av Mrs.
Rankine, kona til Mr. Daniel Rankine ved Mr. Denny sin motorverkstad. «Fjalir»
er søsterskip til «Framnæs» som nyleg vart sjøsett
frå same verft for dei same eigarane, og vil bli utstyrt med tanke
på ein monaleg passasjertrafikk så vel som varetransport, skreiv
den skotske avisa.
Når vi i dag ser for oss dei to skipa i minnet,
so går vi i den fella, at vi trur dei såg ut slik dei gjer
på fotos som har vore nytta. Nei, det var nok noko langt enklare
som synte seg på fjordane våre den gongen. Det mest korrekte
inntrykket får ein om ein tek for seg det målarstykket som
ein har av «Fjalir» før skipet vart modernisert i 1894.
Her ser ein, at det på hovuddekket er eit oppbygg kring maskina,
brua er open, og heilt akter ser det ut til å ha vore det ein kallar
eit halvdekk. Bakk hadde skipa heller ikkje, og noko overbygg av noko slag
er ikkje å sjå. Men dei var bygde med ein vakker kryssarbaug
og hadde «spryd», slik dei stolte seglskipa hadde hatt, so
det var stil over dei nye skipa selskapet sette i fart. Og farten for dei
to var til å byrje med slik: «Framnæs» tok sogneruta
og «Fjalir» ruta på Nordfjord.
Ser vi på «Framnæs», so vart dette
skipet i mange år det som gjekk i ruta på Sogn. noko efter
kvart saman med andre skip selskapet fekk og sette inn i ruta. Og hjelp
frå andre hadde nok skipet bruk for. Det går fram av ymse rapportar
at «Framnæs» var svært nedsliten då det nærma
seg året 1900, og på Amtstinget det året vart det gjort
vedtak om å selja skipet. På den tida hadde selskapet åtte
skip til rådvelde, mellom anna «Alden» og «Kommandøren»,
og «Firda» skulle koma same året, so ein tykte gjerne
at tida var inne til å kvitta seg med det gamle båtmateriellet.
Slik vart det likevel ikkje. Etter ei mellombels vøla
heldt skipet fram i selskapet, men det synte seg etter kvart, at «Framnæs»
nok ikkje lenger var rekningssvarande, so skipet vart liggjande i opplag
i lange tider. Leidinga måtte no ta ei avgjerd om ein skulle selja
skipet eller gjera det skikkeleg i stand til å halda fram i rutene
på ein fullverdig måte. Det tok lang tid før ein klarte
å verta samde. Først i 1909 vart vedtaket gjort, at skipet
skulle setjast i skikkeleg stand, og jobben vart gjort av Akers Mekaniske
Verksted i Oslo.
Det var sikkert mange som meinte at det ville vera betre
å kontrahera eit nytt skip, og for dei 102.000 kronene som vøla
kosta, kunne ein nok fått nytt skip. Men «Framnæs»
vart no óg so godt som ny, mellom anna fekk skipet ny maskin, og
tilhøva for dei reisande vart gjort mykje betre enn dei hadde vore.
Dermed bar det avgarde på ny med «gamlingen» eller «Cirkushesten»
som skipet ög hadde vorte kalla.
Vi skal ikkje her koma inn på dei uhell eller ulukker
som skipet vart råka av, Det vart ein del slike. Og etter kvar ny
vøla var det eit betre skip som kom i fart. Ja, etter ulukka i 1913
vart «Framnæs» sett i skikkeleg god stand ved Bergens
Mekaniske Verksted og heldt fram i god gamal stil men med stendige forbetringar.
Diverre vart skipet hardt råka i siste delen av
andre verdskrigen. Den 8. november 1944 gjekk allierte fly til åtak
på Frøysjøen og skipet vart hardt skada. Fem menneske
vart drepne og ni skadde. Dermed vart «Framnæs» liggjande
til freden kom. Ein rekna med at selskapet ville kvitta seg med skipet
straks, men det fann ikkje stad før 23. juni 1951.
Ingen hadde vel rekna med at «Framnæs»
skulle tena selskapet sitt i 93 år! Det var då det eldste passasjerskipet
i landet. Truleg enda det sine dagar som jarnbitar i Antwerpen,
OPPHAVELEG UTSJÅNAD.
Dampskipet "Fjalir" på eit måleri signert
Gerh. Dahl, slik det og systerskipet "Framnæs" såg ut i sine
første år.
Begge skipa vart seinare vølte og ombygde fleire
gonger i si lange levetid.
D/S «Fjalir» skulle koma til å få
ei meire fargerik livssoge enn den vi har fortalt om «Framnæs».
Vel var dette systerskip, og vel var dei båe pionerar med heimehamn
i Bergen, men i alderdomen skilde dei lag.
Som vi har nemnt vart «Fjalir» sett inn i
rute på Sunnfjord og Nordfjord medan «Framnæs»
tok seg av Sogn. Etter som dei to skipa var so å seia heilt like,
so var det nok berre namnet som no til å byrja med avgjorde kor skipa
skulle gå. Etter som åra gjekk kunne ein nok sjå dei
i heile rutedistriktet. Heller ikkje når det gjeld «Fjalir»
skal vi gå i detalj når det gjeld uhell og skader, men ein
lyt vel vedgå, at det i alle fall ikkje var lettare å sigla
på kysten enn i Sognefjorden.
Det var minst like stor slitasje på dette skipet
som på «Framnes». Ja, fram i 1890-åra får
ein eit inntrykk av, at folk flest rekna skipet som gamalt og utslite.
No hadde «Fjalir» i 1874 fått bygd om
den tosylindra dampmaskinen sin på 75 nominelle hestekrefter til
høg- og lavtrykk.
Truleg var farten den same som før, nemleg 9 mil.
Og ved den store vøla som ein var nøydd å kosta på
seg 1894, vart nok mykje retta på, men framleis hadde skipet open
bru, og det hadde det so lenge selskapet vårt eigde skipet. Etter
som åra gjekk vart det byte av kjel og ombygging fleire gonger. og
«Fjalir» heldt fram i trufast fart til 1940. Då såg
ikkje selskapet anna råd enn å kvitta seg med skipet, som vart
seld til Jacob Kjøde A/S, som skulle nytta oldingen til losjiskip.
Men å liggja i ro var skipet lite van med, so det
var sikkert ikkje lei seg då det vart kalla inn til teneste for Fosenbåtane
i Trondheim. Kva tid dette fann stad veit vi ikkje for sikkert, men det
vi veit er, at skipet ikkje var populært. Det fekk oppnamn som «Fia-lir»,
«Kaldflir» og «Fjøset», fortel ein trønder.
I 1944 vart skipet seld til Haugesund Dampskipsselskap,
som kalla den gamle dama «Brandasund» og sette henne inn i
ruta på ytreleia Haugesund - Bergen. Den 20. april 1944 låg
skipet ved Bradbenken i Bergen og fekk kjenna den store eksplosjonen på
nært hald. Det vert fortalt, at skipet vart lyfta opp og slengt inn
mot
kaia so kraftig, at det vart bøygt i heile si lengde.
Natthuset (kompasset) vart funne heilt inne på
Torget, noko som i seg sjølv ikkje var so rart, for heile overbygginga
på «Brandasund» var blesen av. Men alt same dagen gjekk
skipet frå Bergen for å reparera ved verkstaden i Haugesund.
Alle var no klar over, at so snart krigen var over ville
den trugne sleparen «vandra heden», noko som likevel ikkje
fann stad før hausten 1948, då Brødrene Anda i Stavanger
kjøpte han og laga han til lektar! Lever skipet framleis? Vi veit
ikkje. Det vi veit, er at båtar med so lang levetid byggjer ein ikkje
lenger.
Når det gjeld dei to skipsnamna, so skulle det gå
140 år frå den første «Framnæs» fekk
måla namnet på skipssida til Fylkesbaatane fekk det andre skipet
med det same namnet. Heilt same namnet vart det no forresten heller ikkje,
for då selskapet tok over «Origo Reefer» sist haust,
so vart det skipet kalla «Framnes», altso med E og ikkje Æ.
Ja, språket endrar seg det ög sjølvsagt. Dette skipet
er det største selskapet har hatt. Det vart bygt i Danmark i 1979
og er på 1.778 tonn dødvekt. So det gamle skipsnamnet har
kome på ei gasta skute!
«Fjalir»-namnet låg ubrukt frå
1940 då den første «Fjalir» vart seld, til 1947,
då Fylkesbaatane tok over eit mindre lasteskip som hadde vore i tysk
eige sidan det vart bygd i Nederland i 1939. Etter ombygging til kombinert
last / passasjerskip i 1948 gjorde skipet god nytte for seg heilt til 1979,
då ein valde å kvitta seg med det i staden for å reparera
det etter store skader.
Det vart seld til eit reiarlag i Fredrikstad, som rigga
det ned og let det få namnet «Sapo III». Det tridje skipet
som fekk namnet «Fjalir» var ei 40-bilars ferje som Fylkesbaatane
fekk bygt ved Løland Verft i Leirvik i Sogn i 1974. Denne ferja
er framleis i selskapet si eige og har vore ein tru slepar heile tida.
Den går i dag i samhandet Rutledal - Rysjedalsvika - Krakhella i
ytre Sogn.
-----------------------------------
Kjelde: FSF - Fjord og kyst1999 |