D/S Masfjord
Forfatter: Scandion
Publiseringsdato: 04.10.2002
Det var eit stort framsteg for selskapet og trafikantane
då D/S Masfjord vart levert. Skipet var på 156 brt. og det
største skipet i selskapet. Med tanke på dei vanskelege isforholda
i indre Masfjorden vart skipet spesielt isforsterka.
Lindaas Masfjordens Dampskibsselskab og Seimstrands Dampskibsselskab
hadde i åra rundt århundreskiftet dreve ein tapsbringande konkurranse.
Den tok slutt i 1901, og begge selskapa kunne frå då av konsentrere
seg om sine eigne ruteområder.
D/S Nordhordland, som var Lindaas Masfjordens Dampskibsselskab
sitt første skip, var lite tjenleg, Det store spørsmålet
i selskapet var om ein skulle byggje om den gamle båten, eller byggje
ny.
D/S "Masfjord" legg frå kai ved Andvikgrend ein
sumardag i slutten av 30-åra. Jenny Andvik, handelsmann og poststyrar,
har sett han vel av garde. Foto: Elisabeth Hope. Eigar av biletet: Harald
Kvamme.
Vedtak om nybygg vart gjort i 1904, men då det var
vanskar med å skaffe pengar, vart det nye skipet ikkje bestilt før
i januar 1906. Skipet skulle byggjast ved Christianssands Mek. Verksted.
Det var eit stort framsteg for selskapet og trafikantane
då D/S Masfjord vart levert året etter. Skipet var på
156 brt. og det største skipet i selskapet. Med tanke på dei
vanskelege isforholda i indre Masfjorden vart skipet spesielt isforsterka.
D/S Masfjord gjekk inn i ruta på Masfjorden og Austrheimsfjorden.
Misnøye med standarden på andre skip i selskapet førte
snart til at det vart bygt fleire nye skip. D/S Lindaas og D/S Austrheim
kom til nokre år seinare.
Då fyrste verdskrig starta, vart dei minste skipa
lagt opp, og D/S Masfjord og D/S Lindaas held trafikken igang åleine.
Innsparing måtte til, og i staden for kostbart kol, brukte ein ved
og torv under kjelane, både i dette selskapet og i dei fleste andre.
I 1918 fekk D/S Masfjord eit ufrivilligt opphald på
botnen av Solesjøen. Skipet grunnstøytte og sank og 7 menneske
mista livet. Men skipets historie slutta ikkje der. D/S Masfjord vart heva,
og i 1924 vart skipet sendt til Bergens Mek. Verkstad for ombyggjing, og
kom på fjorden att som eit skip på 193 brt. med ei lengde på
121.0 ft.
Selskapet skifta i 1937 namn til Lindås-Masfjorden
Dampbåtlag AS.
Under krigen var mange lokalskip rekvirert av tyskarane,
medan D/S Masfjord gjekk på dei vanlege rutene i Masfjorden. Og det
var i Masfjorden skipet skulle møte sin skjebne. På reise
frå Matredal til byen 3. februar 1944 grunnstøtte D/S Masfjord
ved Duesund og sank - denne gong for godt. 11 menneske omkom.
50 år seinare - 3. februar 1994 vart det avduka
ei minneplate i Duesund på staden der D/S Masfjord grunnstøytte.
Masfjorden nightmare
Early on the morning of 3. February 1944, Masfjord left
Matre for Bergen. Lindaas Masfjorden\'s largest steamer, she had worked
this long route for practically all of her life, and her crew knew every
inch of it.
At about 5am, she reached Masfjordnes where, on account
of the brisk easterly wind, she had to berth port side to. The next stop
was Hosteland, at the head of a narrow inlet on the opposite side of the
fjord. To release Masfjord from the quay the customary procedure was adopted:
full ahead while the vessel was swung round on the spring rope, then full
astern for 3 minutes, and finally full ahead on a course of North 1/2 West.
Soon afterwards 'slow ahead' was rung down. Masfjord proceeded
cautiously through the darkness for about 5 minutes. Then came 'full astern'.
She had scarcely responded to this when her stem, smoothly reunded below
the waterline for effective icebreaking, slid high up on the shore, thus
forcing her stern under water. She heeled over to starboard.
Passengers and crew scrambled onto her forecastle, and
thence jumped ashore. Captain Carl Vabø went aft, in an attempt
to assist those unable to struggle through the rising water; he was never
seen alive again. Officer Henry Kahrs remained on the bridge, directing
a searchlight onto the foredeck until the electric current failed. He too
perished.
As her stern went down, Masfjord lost her grip on the
rocks and drifted out into the fjord, where she sank. Some af those still
trapped on board managed to hold on to buoyant objects, or to swim ashore.
But eleven people lost their lives.
Masfjord (1907-44) Profile - c 1930
1. 1907 Delivered from Kristiansands M/V, Kristiansand.
156 gross tons. 107.0 x 20.1 ft.
Triple expansion; 44 nom hp.
1918 Stranded and sank on Solesjøen; 7 drowned.
Raised.
1924 Rebuilt and lengthened at Bergens M/V; 193 gross
tons, 121.0 ft.
3.2.1944 Stranded and sank near Duesund; 11 drowned. |