Førespel
Forfatter: Leidulv Hundvin
Publiseringsdato: 30.11.2006
Laurdag 15. mai 1880 vart Lindås-Masfjorden Dampskipsselskap
stifta. Vi var inne i ei vokstertid både åndeleg, nasjonalt
og sosialt. I litteraturen er vi i den store gullalderen med dei fire store
- Bjørnson, Ibsen, Kielland og Lie - i full produksjon.
Åsmund Olavson Vinje har lege i grava i ti år,
Ivar Åsen går inn i sitt 67-ande, Arne Garborg i sitt 29-ande,
Og Per Sivle er 23 år gamal. Kan vi tenkja oss større kultar
i norsk åndsliv samstundes ? Nei, det skal vel godt gjerast.
På det rikspolitiske plan er det store namnet Johan
Sverdrup. Namnet hans har ein eigen dåm og klang over seg. I meir
enn 30 år stod han i fremste rekkja mellom dei som stridde for folkestyre
og sjølvstende. Storverket hans var at han greidde å samla
bøndene om dei nasjonale og demokratiske idear, og han må
vel også med rette kallast parlamentarismen sin far her i landet.
Det var i sanning ei vaknings- og brytningstid landet
vårt var inne i. Det var ei bryting mellom gamalt og nytt, mellom
embetsmannstyre og folkestyre. Og midt oppe i dette stod Bergen med det
nyskipa Vestmannalaget - det fyrste mållaget i landet - og storkommunen
Lindås, og den pur unge Masfjorden.
Berre for eit år sidan hadde dei skild lag. Like
frå formannskapslovene vart vedteke i 1837, og kommunane hadde fått
sjølvstyre, var Lindås ein storkommune som saman med Manger
utgjorde det meste av ytre Nordhordland.
I 1856 hadde Lindås fått sin eigen brannkasse,
det seinare Lindås-Masfjord Gjensidige Brandtrygdelag, og i 1865
vart Lindås Sparebank skipa. Sjølv om Lindås kommune
vart munaleg mindre i 1879 då Masfjorden vart skild frå, vart
likevel Austrheim og Fedje verande att i moderkommunen fram til året
1910.
Det er mange personar som kunne nemnast som årsak
til at den vaknande og viljande sjølvråderetten gjorde seg
gjeldande i desse kommunane. Eitt av namna er sokneprest Jacob Hveding
i Lindås. Han gjekk inn for Wergeland sitt program om eit opplyst,
nasjonalt og kristeleg kultivert folk. Noko av det han sette høgst
var å verta kalla lærar for folket. Ja, han vart endå
til kalla «far».
Elles hadde kommunen hatt stortingsmennene Johannes Johannesson
Spjeldnes og Eirik A. Riisnæs. Den fyrstnemnde av desse var på
tinget då formannskapslovene vart førebudde, og er rekna som
ein av fedrene deira. Diverre døydde han i alt for ung alder etter
ei kollsigling på Salhusfjorden, der han fekk helseknekk og kort
levetid etter den.
Den andre av dei - Eirik A. Riisnæs - hadde vore
ordførar i Lindås i ei årrekkje. Han hadde og vore stortingsmann
frå 1857 til 1870. Då no Masfjorden vart fråskild, var
det naturleg at han vart den nye kommunen sin fremste mann.
Med slike kultar i det politiske livet både på
det nasjonale og lokale plan, var det ikkje å undrast over at folket
vakna og synte interesse for alt som ovra seg i tida.
Garborg skreiv om jærbuen:
Det er eit sterkt, tungt folk, som grev seg gjennom livet
med gruvling og slit, putlar med jordi og granskar skrifti, piner korn
av auren og von av sine draumar, trur på skilling og trøystar
seg til Gud.
Denne karakteristikken skulle truleg kunna høva
nokolunde på nordhordlendingane også. Det var garden og jorda
dei hadde å leva av, og mang ein ungkar som sjølv ikkje var
odelsgut eller åtte gard såg meir på denne enn på
jenta han han gifta seg med, når ho berre var jordajente. Men vi
trur ikkje at ekteskapet eller samlivet vart dårlegare av den grunn.
Dei fleste greidde å tilpassa seg kvarandre og kom stort sett bra
frå det. I felles slit for seg og sine gjekk livet sin jamne gang,
anten no ekteskapet bygde på kjærleik eller nytte - eller ei
sann sameining av båe delar.
Ei brytningstid var det også innanfor samferdsla.
Gjennom alle år hadde ein måtte ro eller sigla når ein
skulle til byen eller kommunale møte i den vidsveimde kommunen.
Men dei siste åra hadde dette teke til å endra seg. Alt i 1864
hadde den fyrste dampbåten teke til å gå i fjordane våre.
Det var fabrikkeigar Jebsen i Arna som hadde kjøpt ein liten dampbåt
til å frakta varene sine med, og som også førde passasjerar.
Båten heitte «Arne», og var 65 for lang og 41 br. reg.
tonn. Jebsen let denne båten gå vidare frå Arna og inn
i Sørfjorden, der han gjekk tre turar i veka. Men dette gav ikkje
full utnytting av han, og som den dugande forretningsmann Jebsen var, sette
han i 1866 båten i rute på Lindås og Masfjorden ein tur
i veka. Alt i 1869 hadde trafikken auka slik at han kjøpte ein noko
større båt til som heitte «Natalia», og med denne
båten vart ruta utvida til to turar i veka.
Båten til venstre - den minste av dampbåtane
- er den fyrste d/s «Arne» som vart bygd i 1863.
Jebsen kjøpte båten i 1864. Som vi ser fører
han slep med varer til eller frå Arna Fabrikker.
I 1870 kom det meir fart i dampbåtferdsla. Då
vart det skipa eit privat dampskipsselskap i Bergen som fekk namnet Nordhordlandske
Dampskibslag, og båten deira heitte «Voss». Han gjorde
sin fyrste tur til Sandnes (Masfjorden) onsdag 24. august 1870. Vi veit
ikkje med full visse kva tid denne båten tok til å gå
lenger inn i fjorden. Men av gamle papir har vi funne at i 1872 gjekk han
i alle høve til Solheim.
I 1873 sette kjøpmann Næsgaard i Bergen også
inn ein båt i rute på Nordhordland. Denne båten heitte
«Helene», og han kalla selskapet sitt for Bergens Dampbaatlag.
Denne båten gjekk i rute til ut på hausten 1878.
D/S «Voss» vart bygd ved B.M.V i 1870. Lengd:
85,8 fot, breidd: 14,8 fot, og var på 67,2 br. reg. tonn.
Med ei B.M.V- maskin gjorde båten 9 mils fart.
Eigar av båten var Det Nordhordlandske Dampskibssamlag og Captein
ombord var P.S. Dahl. Vart seld til Sverige i 1894. Biletet er eit fotografi
av eit målarstykke frå 1873. Eigar av bilete: Bergens Sjøfartsmuseum.
Det ser ikkje ut til å ha vore noko fast rute den
komande vinteren, men i 1879 vart det på ny stifta eit dampskipsselskap.
Det var kjøpmann Jæger i Bergen og dokter Collet i Lindås
som var hovudeigarane av dette, og namnet var Ytre Nordhordlands Dampskibsselskab.
Dette namnet vart lite brukt, for i Bergen vart det på folkemunne
kalla Det Jægerske, og i distriktet Det Colletske. Dokter Collet
var også sjela i selskapet, og han ofra mykje av arbeidskrafta si
på det. Med tre båtar - «Fritjof», «Helene»
og «Lindaas» - gjekk dei inn i 80-åra i tru på
å verta einerådande om samferdsla i Nordhordland.
D/S «Fritjof» og «Helene».
Bilete er fotografi av eit målarstykke frå
1877, og det syner brudlaupsferda til brørne Nils og Carl Isdal
den 27. juni 1877. Dei vart gifte ved Hamre kyrkje.
Men no kom også den vanlege mann inn i bildet. Med
vaknande sjølvkjensle av at dei tidlegare tiltak med bank og branntrygdelag
hadde lukkast, ville folket sjølv overta dampbåtferdsla. Dei
såg at eit privat selskap kunne vera godt, men det stetta ikkje dei
krava som no tok til å gjera seg gjeldande med betra samkvem mellom
distrikta og byen. Det hadde teke til å koma fart i jordbruket med
betre kyr og aukande produksjon av mjølk og andre matvarer, og marknaden
for omsetnad var Bergen. Difor nytte det ikkje med to-tre ruter i veka
av eit privar selskap som dreiv for å tena pengar. Det måtte
faste ruter til. Slik det no hadde vore vart det lyst i bergenspressa når
båtane skulle gå, og det var ofte på ulaglege tider for
bøndene.
Dette ser vi m.a. av ei lysing i Bergens Tidende laurdag
14. februar 1880 - same dagen som det fyrste opptaket vart gjort til skiping
av Lindås-Mafjorden Dampskipsselskap: D/S «Lindaas» i
Manger-Lindaasrouten Mandag Morgen kl. 7 og D/S «Helene» i
Lindås-Masfjordrouten Mandag Morgen kl. 7.
Noko særleg høvande avgangstid kunne ikkje
dette vera, då bygdefolk som hadde vore på bytur måtte
vera heile helga i byen før dei kom seg heimatt.
Difor er det vi finn ein del gode menn samla i Bergen
saman med kjøpmann M. Svr. Larsen om kvelden laurdag den 14. februar
1880. Der hadde dei det fyrste møtet om å skipa eige dampskipsselskap.
Diverre seier ikkje møteboka kven som var tilstade, men oppropet
dei sende ut til folket i Nordhordland lytte ordrett slik:
Da vi i lang Tid har følt Savnet ved ikke at have
vor egen baad (Dampskib) og da vi under det nu bestaaende er udsat for
den største Vilkaalighed bade hvad Fragtstipulation og forskellige
imødekommelser som maa kunde ventes af en Dampforbindelse fra vore
Kanter, saa er det at vi Undertegnede inbyder til Actietegning til et nyt
Tidsmæssigt og passende Dampskib at kunne sætte paa vore Fjorde
med Routen Bergen-Masfjorden-Myking og Lindaas; fuldt overbevist om, at
kun den fulde Tilslutning fra Landsbefolkningens Side maa lægges
til Grunde for Foretagendet ifald det skal lykkes, er det vi idag inbyder
til Ovenstaaende og anbefaler samme til varmeste og bedste Støtte
gjennem en ordentlig Actietegning.
Bergen, Komiteen for det nye paatenkte Dampskib paa Routen
Lindaas, Myking og Madsfjorden, den 14. Februar 1880.
Det var opptaket - og vi vil understreka: Her som elles
var det det private initiativ som gjekk føre. Det var forretningsmenn
med tru på seg sjølv, og stor hug til å gå nye
vegar. At desse vegane ikkje alltid førde til den einskilde brukar
sitt mål, eller bate, kan vi godt skjøna. Deira innsats skulle
helst gje utbytte, og då vart det gjerne teke meir omsyn til dette
enn til folkebaten. Men vi skal likevel takka dei. Takka for framsyn og
vilje til å gå føre og opna veg. For det var ikkje så
einfelt å venda reisevanane frå det gamle hevdvunne, til dampen
og nyetida. Bøndene har aldri vore snøgge i snuen, og dei
var det heller ikkje denne gongen. Små kår og lite pengar mellom
hendene hadde gjort dei sparsame, og ei byferd som ikkje kosta kontante
utloger i reisepengar gav høve til kjøp av fleire naudturvande
ting.
Dei 12-14 åra som hadde gått sidan dampbåtferdsla
tok til hadde endra dette synet. No kom dei sjølv sigande, og då
var det inga makt som kunne stoppa dei. Dei hadde viljen, dei held på
å tileigna seg kunnskapen, og ei vaknande tru på eigen dugleik
voks fram og gjorde dei sterke. Og i tru, von og offervilje sette dei heile
si kraft inn og gav seg i kast med oppgåver som tyktes like vanskelege
på det lokale plan, som dei som vart tekne på det rikspolitiske
mellom to og tre ti-år seinare.
-----------------------------------------------------------
Artikkelen er henta frå BNR-nytt 1980 |