Med
farleg last på alle hav
Forfatter: Konrad Brandsdal
Publiseringsdato: 17.08.2003
Konrad Brandsdal (86) voks opp i Brandsdal i Gulen. I denne
livssoga fortel han om liv og slit på garden langt utanfor allfarveg,
og ikkje minst - om innsatsen under 2. verdskrig.
Brandsdal ligg langt frå sjøen og var svært
isolert då eg budde der. Det var korkje veg, straum eller telefon.
Bygda er kransa av nokså høge fjell med unntak mot sør.
I vest går ei lang fjellkjede heilt frå midten av Svardalsvatnet
nordover mot Neverdalsbrekka. Det høgaste punktet kalla me Veten.
Varden der er bygd litt etter litt av folk som gjennom åra gjekk
dit opp.
Eit foto teke av fjellgarden Brandsdal.
I bakgrunnen ser ein Svardal.
Frå Veten er det eit umåteleg fint utsyn.
Mot vest ser me langt ut i Nordsjøen, nordover ser ein langt forbi
Sognesjøen. Mot nord ligg også Store-fjellet, og i aust Klokkeidfjellet
og Storeheia. Mot sør er dalen open. Der ligg det lange Svardalsvatnet
med Svardal for andre enden. Vassdraget endar i sjøen sør
for Fivelsdal.
Brandsdal hadde på sitt beste fem bruk i aktiv drift.
Det var i 1920-30-åra. Lengst i sør budde Kristoffer og huslyden
hans. Så kjem bruket til Johannes. Dernest hovudbølet, som
er bruk nr. 1. Dette bruket har hatt ein trist lagnad.
Etter det eg kan sjå i Bygdebok for Gulen var den
beste tida for bruket då Ola Øyvindsson ("Øyvind-Ola")
dreiv det. Det var i tida 1841-75. Etter den tid var det tvangsauksjon
på tvangsauksjon. Det vart ikkje drive etter 1928 då Hans Larsen
reiste frå det. Då var bygningane til nedfalls. Våningshuset
var truleg 300 år gamalt. Det var ein Leivestad i Lindås som
eigde bruket. Leivestad var gift med svigersystra til Larsen, som så
fekk driva bruket. Til sist vart det selt til Johannes.
Så kjem bruket til Jon, han var bror til Johannes.
Kristoffer var gift med systra til Johannes. Desse fire bruka ligg kransa
kring eit idyllisk lite vatn.
Denne båten vart boren frå Vikane ved Eidsfjorden
over fjellet til Svardalsvatnet i år 1929.
Frå høgre ser ein Jon Neverdal, Ole Brandsdal,
Osvald og Konrad Brandsdal.
Livstilhøva i Brandsdalen
Det femte bruket ligg lengst mot nord, litt for seg sjølv.
Det var til å byrja med ein plass under bruk nr. 1 og vart til dagleg
kalla "Manen". Denne plassen var det far og mor som dreiv - Ole Johan Brandsdal
og Ingeborg Malene Klausdatter Brandsdal.
Her vart eg fødd i 1917. Mor mi døydde i
1929, og halvsystra mi Sofie og mannen hennar flytta då til oss for
å stella huset for far og meg. Eg var då 12 år gamal,
einaste barnet i andre ekteskapet til far. To år etter døydde
far, og eg var foreldrelaus i ein alder av 14 år.
Jon og Sofie kjøpte plassen som bureisingsbruk.
og han fekk namnet Sollid. Det var berre 14-15 mål innmark, og noko
av det var ikke dyrka. Med tilleggsjord vart bruket utvida til om lag 40
mål innmark. I desse åra var det gode dyrkingstilskot frå
staten. Som bureisar fekk Jon dobbelt opp og sette i gang med nydyrking
etter beste evne. Også på dei andre bruka vart det dyrka mykje
ny jord. Reiskapen var spade, grev, spett og slegge. Måtte ein stein
sprengast var det å slå på boren med feisel i mange timar.
Alt som skulle til gards i Brandsdalen måtte berast
på ryggen. Næraste stad for rutebåt, post. telefon og
butikk var Dalsøyra. Rutebåten kom to gonger i veka. Det var
som ein pust frå den store verda å koma dit og handla. For
å koma dit måtte me gå tre- fire kilometer opptrakka
veg, der etter over fjorden i båt. Og det gjekk ikkje i all slags
ver. Me i Brandsdal hadde nausterett i Vikane, og eigde to naust og to
båtar saman. Etter handleturen måtte varene berast i kipe opp
den bratte Vikebrekka, over fjellet og ned i Brandsdalen.
Fisketur på vatnet, og fin fisk har dei fanga.
Det er ei reise til Dalsøyra eg ikkje gløymer.
Det kom etter kvart mange born til verda i Brandsdal, Då var det
å koma seg til Dalsøyra etter jordmor. Ho hadde alltid veska
si ståande ferdig. Når ho såg nokon fossrodde over fjorden
sto ho klar på bryggja når båten la til. Så skulle
ein ny borgar koma, og Gunnar og eg - som då var konfirmerte - skulle
reisa. Dei meinte vel me unge var lette på foten.
Det gjekk snøgt å koma fram, men det gjekk
ikkje så fort attende. Me torde ikkje skunda på eit menneske
som kunne vore mor vår og dertil var jordmor.
Det enda med at ho kom for seint. Ungen var komen med
hjelp av nabokonene. Eg fekk bra med kjeft, og det fekk visst Gunnar og.
Ved måtte berast til gards på ryggen. Skogteigane
låg hovudsak kring nordre enden av Svardalsvatnet. Far hadde ein
teig i Merkesbotnen. Namnet kjem vel av at grensa til Svardal går
der. Ved og anna materiale vart teke ut om vinteren og frakta over isen
til nordenden av vatnet som me kalla Øyra. Så bar me det på
ryggen opp til vatnet ved gardane, drog det over vatnet på isen og
vidare på ryggen heim. Det same gjorde dei på dei andre bruka,
med unntak av siste bereøkta. Far hadde også ein teig på
nordsida av Malitjønna. Derfrå var det langdryg veg med vedbøra.
Me tok også torv til oppvarming om vinteren. Veden
var mest til opptenning. Til å koka brukte me lyng; rivelyng kallast
det. Den var storvaksen i motsetnad til smålyng som me skar til beista.
Også torva måtte på ryggen.
Det var ingen furuskog kring gardane i Brandsdalen, men
når me tok torv vitna stubbar og røter, ja tilmed lange stokkar,
om at det hadde vore furuskog. Alt var friskt i veden. Stubbar sto det
også over alt i marka. Det gjekk ei segn i min barndom om opphavet
til namnet Brandsdal. Ein tjørebrennar dreiv på der for folk
vart bufaste. Han kjende seg einsam, og ein dag fekk han sjå røyk
frå andre enden av Svardalsvatnet. Han laga røyksignal og
fekk svar på det. Difor vart namna Brandsdal og Svardal.
Om hausten sette oppsitjarane på for mange dyr.
Dei måtte vel det for å leva. Såleis vart det alltid
knapt med for om våren. For å bøta på dette var
det å fara opp etter liene og skjera smålyng. Dette gjekk føre
seg heile vinteren så sant det var snøfritt. Om hausten drog
dei i utmarka og slo alle grøne flekkar. Alt måtte på
ryggen. Om våren vart all gjødsel boren ut i kipe på
åker og eng. Høy, korn og poteter inn att på same vis
om hausten. Var det så rart at ein ungdom i 1930-åra ville
bort frå dette? Seinare letta Johannes noko på slitet med å
kjøpa hest. Dei siste åra Jon på Sollid dreiv garden
fekk han seg ein liten traktor.
Til Bergen gjekk turen med Fylkesbaatane frå Dalsøyra.
Som regel skulle båten innom gulafjordane og til Eivindvik. Der var
det korrespondanse, og den kunne ta opp til ein time. Det var ofte tre
båtar ved sida av kvarandre. Me kunne også gjera båtreisa
kortare med å gå til Fivelsdal, men då måtte me
gå halvannan time langs Svardalsvatnet. Då me fekk robåt
i vatnet vart det lettare å koma seg den vegen.
Sjølv om dalen var avsides og avstengd hadde me
det godt. Eg kan ikkje hugsa at eg svalt. Maten var stort sett den same
kvar dag: poteter og spekesild, saltfisk, tørrfisk og nubbesild.
Konene laga grove brød og gjærkaker. Somme tider laga mor
natronkaker, men dei lika eg ikkje. Ein sjeldan gong kom far med eit langebrød
frå Dalsøyra, og då vart det fest.
Me borna leika saman på beste måte. Innimellom
måtte me hjelpa til med arbeidet. Dei vaksne gjekk til kvarandre,
helst sundag ettermiddag. Då vart det kaffi og skiver eller pannekaker
på bordet, og praten gjekk om laust og fast. Kom det uventa framande
vart det sett fram rommekolle med ost og sukker til. Eg var sers glad når
nokon kom på vitjing, for då var det noko godt å smaka
etter dei var farne.
Gunnar, son til Johannes, og eg var på same alder,
og me gjekk på skule i Vikane. I vår tid var skulen i bestestova
hans Jakob Larsson. Skulehuset, som står framleis, vart teke i bruk
året etter me vart konfirmerte. Både hjå Johannes og
Kristoffer var det mange born, og etter kvart som åra gjekk vart
det fleire og fleire som traska den tre-fire kilometer lange vegen til
Vikane. Om vinteren var det ofte slik at vaksne måtte vera med og
brøyta gangveg for oss. Rauk det opp til snøstorm om dagen
måtte dei vaksne koma inn på Vikebrekka og hjelpa oss heim.
Ein gong Johannes var på Dalsøyra og handla,
vart det eit svært snøfall medan han var borte. På veg
over fjellet bar han ei kipe full av matvarer, og i handa hadde han ei
5-liters oljekanne. Halvveges over fjellet vart det så tungt at han
måtte grava oljekanna ned i ei snøfonn ved ein stor stein.
Likevel sleit han hardt for å koma seg heim.
Det sosiale samkvem med folk utanom Brandsdal var turane
til Dalsøyra og ein og annan sundag til kyrkje i Eivindvik. Ingen
reiste nokon stad utan ærend.
Etter at Gunnar og eg var konfirmerte kom hugen til å
sjå seg om utafor dalen. På Dalsøyra var det ungdomslag.
Dei hadde møte sundag ettermiddag i skulehuset på Lihaug.
Det var ikkje så ofte me fekk reisa dit. Om vinteren var det ruskut,
og foreldre og førsette var vel redde for oss og båten.
Både Gunnar og eg vart med i godtemplarlosjen "Me
vil". Losjen var skipa på Dalsøyra i 1934, og det var Benjamin
Bjørklund som var drivkrafta for skipinga. Han hadde mange interesser,
mellom dei var fråhaldssak og fredssak. Osvald, son til Kristoffer,
vart med oss i losjen då han vart gamal nok. At eg var med i losjen
på Dalsøyra, og seinare i Fana og Florø, har eg aldri
angra på. Det gav meg stor moralsk støtte etter eg kom ut
i verda.
Løna arbeid var det smått med då eg
var ung, serleg i Brandsdal. Litt vegarbeid kunne det slumpa til. Elles
dreiv mannfolka litt med å skyta ut brunnar og husgrunnar. Dette
var vinterarbeid, for då var det lite å gjera heime på
garden. Dei overlet til kona å stella ungar og dyr. Å tena
ein femtilapp ekstra var til stor hjelp.
Når matvarer skulle kjøpast tok dei med seg
ein ambar heimelaga smør, frå 2 til 5 kilo. Prisen kunne ymsa
frå kr. 1,20 til 2,00. Når ein då skulle kjøpa
mat til ein stor huslyd vart ein alltid litt i skuld til handelsmannen.
Dette auka på til hausten. Då vart det sendt ein gris eller
okse til byen. Når så posttilvisinga kom var det å gå
rett til handelsmannen med pengane. Det var difor ikkje så ofte ein
gardbrukar på den tida hadde pengar liggande.
Ut for å tene pengar
Desse vintrane hadde me rike innsig av storsild. Men
fisket gjekk for det meste føre seg med landnot, og det var ikkje
alle notlag som var heldige. Eg var med eit lag frå Hausevik året
etter konfirmasjonen. Den vinteren vart det ikkje eitt øre i forteneste.
Neste vinter var eg heldigare og sat att med kr. 32,50.
Tre somrar var eg gardsdreng i Dalsbygda. Det var ikkje
mykje å tena, men krava var heller ikkje så store. Mellom desse
tilfeldige arbeida hjelpte eg Jon på garden, Men etter kvart fekk
eg gardsarbeidet langt opp i halsen - det var berre slit utan at eg tykte
eg fekk noko att for det.
I 1933 vart det sett i gang vegarbeid Brandsdal - Vikane,
og det var ein utveg til å skaffa seg nokre kroner. Mykje av vegarbeidet
den gongen var naudsarbeid. Eg trur dagløna var om lag 4 kroner.
Men karane dreiv på akkord og kunne då pressa løna opp
med ein 50-øring. Vegen til Brandsdal var ikkje naudarbeid, eg trur
det var ei ekstraløyving frå staten til gardsvegar. Dagløna
var i alle høve berre kr. 1,50. Så løyvde kommunen
ei krone ekstra som sin del av kostnaden.
Det var ingen som trudde at andre enn oppsitjarane i Brandsdal
og Vikane ville arbeida på vegen. Dei hadde då eigenbate av
han. Men då arbeidet kom i gang synte det seg at ungdom frå
bygder og grender kringom søkte arbeid. Det vart berre 8 kroner
dei reiste heim med kvar fjortande dag.
Ein mann utafor Brandsdal - eg trur han var frå
Grinde - eigde ein skogteig på vestsida av Svardalsvatnet. Teigen
strekte seg frå vatnet og til toppen av fjellet. Her vaks det mest
berre stor, fin bjørkeskog. Johannes og Kristoffer kjøpte
teigen saman, og tok til å hogga famneved. Veden vart lagra ved stranda.
Om våren, når han var godt turr (hadde fått "vårhæsa",
som me sa), fløytte me han over vatnet. Det vart laga ein stor ring
av tømmerstokkar som vart bundne saman. Rynje, kalla me det. Oppi
denne vart veden kasta. Så sette me eit langt tau i rynja og rodde
tauet til eit nes i vatnet som me rakk i. Der sette me tauet kring ei furu
og hala og sleit. Når rynja var komen nesten opp under neset var
det å hoppa i båten og ro over til eit nes på andre sida.
Det var om å gjera at rynja var i sig heile tida. Slik gjekk det,
nes for nes, til me var i Svardalen. Der sleppte me veden ned gjennom elva
til Langevatnet. Der låg ei ny rynje som tok i mot veden. Slik gjekk
det heilt til sjøen. Der vart veden teken opp og seld. Tømmeret
vart saga til bord og plank.
Konrad Brandsdal mønstra tidleg på i utanriksfart.
Her med båten M/S "Troma" av Bergen år 1939.
Eg hadde ei stund hatt dragning til sjøen. Det
var Hans i Vikane som sette meg på tanken. Når han kom heim
etter tre-fire år ute fortalde han soger frå livet til sjøs
som sette sansane til ein unggut i kok.
Hausten 1936 kasta eg laus og reiste til Bergen for å
søkja hyre, men der var ikkje noko å få.
Eg vart snart pengelens og måtte bita i det sure
eplet og ta meg ein drengepost på Rå i Fana. Husbonden var
berre tre-fire år eldre enn meg, så me arbeidde godt saman.
Men sjøen drog framleis, og etter eit år
fekk eg plass på Fylkesfiskarskulen i Florø. Den vinteren
var ei fin tid i eit fint skulemiljø. Men då eg kom til Bergen
våren 1937 syntest det vera like vanskeleg å få hyre.
Eg stempla på arbeidskontoret og rasa rundt på alle reiarkontor.
Det hende eg vart kasta ut fordi eg gjekk inn trass i at det sto lapp på
døra om "Ingen ledig hyre". Dei trudde sjølvsagt eg ikkje
kunne
lesa, og slike folk var dei lite tente med ombord. Endeleg fekk eg hyre
på Mowinckels S/S "Rygja". Med denne båten bar det så
over til Canada, og sidan gjekk ferda til mange land og hamner. Eg lika
sjølivet godt, og det hadde vel vorte livsyrket om ikkje andre ting
hadde kome i vegen.
Eit glimt frå Rio de Janeiro der sukkertoppen og
eit luftskip er sterke inntrykk.
Byen var eit viktig knutepunkt for handelsflåten.
Konrad Brandsdal var her under karnevalet i februar 1938.
Norske skip på alle hav i krigsåra 1940—45
1. september 1939 var eg om bord i M/S "Troma" av Bergen.
Me var på veg frå Sør-Amerika til Bergen. Det hadde
vore ein
fin tur, og me var innom Tenerife for å bunkra.
Radioen hadde ikkje særleg gode meldingar. Verda
sto på kanten av stupet. Me om bord levde i den naive vona at det
var råd å sleppa krigen. Alle trudde at Noreg ville koma til
å stå utafor.
Det var berre ein pessimist om bord, eller realist, og
han fekk rett. Det braka laus, og om bord sa dei fleste seg opp. Eg var
ein av dei.
Nokre få dagar etter krigsutbrotet passerte me Biscayabukta
der det var mengder av vrakgods og livbåtar. Det såg ut som
om ein eller fleire båtar var søkkte. Me kryssa rundt for
å sjå etter overlevande, men vonleg var dei berga for me kom
fram. Båten vår hadde alt fått nøytralitetsmerke,
men me kjende oss ikkje trygge.
Me som hadde sagt oss opp gjekk i land i Bergen. Eg tenkte
å slå meg til ro heime, men fann meg ikkje til rette. Etter
ein månad mønstra eg ut med M/S "Taranger". Me var 13 mann
som reiste ned til Rotterdam for å gå ombord. No gjekk det
seks år før og sette foten på norsk jord att. Det vart
konvoifart over Atlanteren med krigsmateriell. Fly og ubåtar gjekk
stadig til åtak. Båtar gjekk ned. Sjølve åtaka
var ei stor påkjenning, men også vissa om at ubåtane
var der under havflata var ei stor påkjenning som sleit på
helsa.
Om morgonen 9. april 1940 var me nett komne ut frå
Det karibiske hav og skulle til Rotterdam og Antwerpen. Det kom som eit
sjokk at Noreg var invadert. Mannskapet vart samansveist - fredsvener og
militærnektarar så vel som karar med andre syn.
Eg for min del hadde nekta militærtenesta og hadde
søkt sivilarbeid, men eg er redd for militærnektaren i meg
"hoppa" overbord i denne stunda. Han har aldri synt seg meir.
Det var semje om å gå til engelsk hamn. Nøytralitetsmerka
vart måla over og flagget teke ned. Det gav ikkje lenger vern. Etter
ei vekes tid kom ein stor engelsk hjelpekryssar mot oss. Me fekk ordre
om å stogga, og kanonene vart retta mot oss. Etter å ha sjekka
alle data gav kryssaren ordre om den nye kursen vår. Etter ei vekes
tid nådde me att ein liten konvoi og hengde oss på etter ordre.
28. april ankra me opp på hamna i Falmouth, som var konvoihamn.
Ammunisjon
til kanonstillinga på akterdekket. Det var lite til forsvar mot ubåtane.
Konrad Brandsdal til høgre.
Med livbåt i Atlanteren etter torpedering
Også «Taranger» vart torpedert. Jon
Rustung Hegland har fortalt om hendinga i sine bøker om Nortraships
flåte, og eg trur det er best å ta med eit utdrag av den offisielle
rapporten som styrmennene skreiv etter forliset. Den dekkjer hendinga mykje
betre enn om det vert skrive med mine ord:
"M/S «Taranger», kaptein Sverre Solberg, kom
opp i en situasjon som kanskje kunne vært mestret om skipet hadde
vært bestykket med en kanon akterut. Skipet avgikk Liverpool den
28. april alene i ballast for Vancouver.
Britiske fly holdt øye med skipet og farvannet
rundt det i de første dagene, og dette viste seg nødvendig.
Den 30. april, da "Taranger" befant seg 8 grader W, signaliserte skipet
til eskorteflyet at det så en ubåt i nordlig retning omtrent
10 n. mil av. Flyet reagerte straks, fant ubåten og slapp en serie
bomber over den idet den styrtdykket. Femten minutter senere observerte
flyet en oljeflekk på havet der ubåten hadde dykket, men det
er nå på det rene at den ikke ble alvorlig skadd.
"Taranger" fortsatte på vestlig kurs og var den
2. mai om kvelden nådd ut til 6107 N og 2020W. Det var overskyet.
svak østlig vind og meget sjø. kl. 23,25 ble freden plutselig
brudt av kanonild aktenfra og mitraljøsekuler slo inn i broen. Vakten
slo straks alarm, motoren ble forsert til det ytterste, rormannen styrte
siksak, og to røkflåter ble sluppet ut. Ubåten halte
stadig nærmere, og røyken var til ingen nytte.
Kanonilden ble mer intens, en granat detonerte i akterskipet
om babord, en annen gikk gjennom byssen og sprang mot maskinskottet. Man
så nå tydelig ubåten for full fart i overvannsstilling,
og da kaptein Solberg ikke hadde annet å forsvare seg med enn to
Hotchkiss maskingeværer, slo han stopp i maskinen kl. 23.45 og beordret
mannskapet til båtene mens telegrafisten sendte ut nødsignal.
Beskytningen fortsatte. Broen ble skutt ned, men babord båt kom fra
borde med 16 mann. Ved styrbord båt ble kaptein Solberg drept og
tre mann såret, den ene slik at han ikke var istand til å fire
seg ned i båten, men måtte hoppe i sjøen, der båten
fisket ham opp. Ubåten styrte nå opp mellom de to livbåtene
og sendte først en torpedo inn i midtskipet om babord, deretter
en til. "Taranger" brakk midtskips og gikk ned kl. 00.20. Ubåten
- U 95, sjef Scheiber - forsøkte ikke å borde skipet for å
sikre seg konfidensielle dokumenter, men forsvant i mørket.
I land var nødsignalet fra "Taranger" oppfattet.
Jageren "Echo" ble straks beordret til unnsetning og nådde den oppgitte
posisjon vel fire timer senere. I åtte timer søkte den rundt
uten å se spor etter "Taranger" og måtte til slutt sette kurs
for Island på grunn av bunkers-beholdningen. Feilen var nok den at
posisjonsgruppen i nødsignalet var blitt oppfattet 2530 W istedetfor
2020 W. Ved daggry satte livbåtene seil og kurs for Island, men kom
fra hverandre i løpet av dagen, Den ene ble observert av korvetten
"Begonia" kl. 04.00 den 4. mai, overført til jageren "Wolverine"
og landsatt i Reykjavik den 10. Den andre båten ble tatt opp av M/S
"Sigurfard" og landsatt i Akranes den 5. mai."
Til dette som Rustung Hegland fortel skal eg få
leggja til at me fekk montert kanonplattform akterut då me var i
Vancouver og gjekk med den i mange månader utan at me fekk sett på
kanon. Difor fekk ubåten overtaket på oss.
Eg var mellom dei som vart tekne opp av "Sigurfard". Me
vart svært godt mottekne om bord. Mannskapet lånte oss tørre
klede så langt det rakk. Dette var ein fiskebåt. Eg gløymer
ikkje når kokken snudde silda i steikepanna medan han vrengde sokkane
sine av seg for å gje meg noko tørt på føtene.
Sild har aldri smakt så godt som den dagen.
Etter ei tid var det ut med ny båt..
Å gå med flybensin som last gjennom ubåtflokkane
var ei nerveslitande oppleving. Eg var med M/T "Grena" nokre turar med
slik last. I ein konvoi såg eg ein gong eit ammunisjonsskip som sprang
i lufta etter eit flyåtak. Krigsskipseskorten og alle båtane
sette opp ein svær sperreeld mot flya. Dermed hagla det med granatsplintar
og deler på båtane. Det var ei av dei fælslege opplevingane
me måtte gjennom.
Når me kom til England etter turar over Atlanteren
var det eit syrgjeleg syn som møtte oss i form av ruinar etter bombingane.
Eg fekk godt kjennskap til korleis ein engelsk familie
levde under krigen, då eg hadde hybel i utkanten av Liverpool. Eg
budde hjå ei enkje med to vaksne born, son og dotter. Eg vart teken
vare på som var eg heime, Mat var strengt rasjonert, men eg hadde
inntrykk av at eg fekk av deira rasjonar og.
Ein gong eg kom til Liverpool skulle eg opp på kontoret
til sjømannsforbundet. Staden dei hadde vore var bomha, og eg fann
dei i ein svær sal ein annan stad. Folka i Sjømannsforbundet
sat ved to pultar midt på golvet. I eitt hjørne var konsulatet,
i eit anna Nortraship.
8. mai 1945, då freden kom til Noreg, gjekk eg i
New York og venta på å verta innlagd på sjukehus. Eg
fekk eit stygt slag i ryggen under torpedering og måtte opererast
for å få vølt skaden.
Eg hadde ei tante og ein onkel i Minneapolis - Jakobine
og Kristian Birknes - og fekk høve til å vitja dei. Onkel
var frå Byrknes, og medan eg var der vart eg beden heim til mange
norske. Eg hadde uniform med "Norway" på ermet, og eg vart støtt
tilsnakka på gata; "Hello, du norske".
Onkel vart pensjonert frå arbeidet på jernbana
før krigen, no hadde han teke eit lett arbeid på ein fabrikk
for krigsutstyr. Ville eg vera med dit skulle eg få sjå ein
vaskeekte indianar. Han tok meg inn i ein kjempestor sal. Der var indianaren,
men der var og nesten hundre unge jenter. Då eg kom inn døra
plystra dei i kor. Det var ikkje greitt - gutane deira låg ved fronten
i Europa.
Livet til sjøs var ikke så romantisk som
ein unggut hadde tenkt seg. Det var mange harde tørnar, og overtid
betalt med ei krone timen sjølv midt på natta. På ein
tur med "Rygja" over Atlanteren skulle eg løysa av på brua
kl. 12. Det var storm. Eg sto i akterkant av midtskipsbygningen og venta
på at det skulle verta "slått glass". Det var ein open gang
attmed rekka som eg måtte gjennom. Under eit lite opphald mellom
brottsjøane sprang eg til. Med det same eg kom til forkanten la
skuta seg over og havet kom inn. Eg vart teken med og førd akterover,
og då skuta letta og sjøen raste ut låg eg kring ein
pollert på akterdekket.
Eg kom til lugaren og fekk skifta og gjekk på vakt.
Men eg vart teken av vakt seinare fordi og fekk slik svær verk i
handa, og måtte liggja til sengs i mange dagar. Det synte seg seinare
at det var eit brot.
Men havet kunne liggja blankt som ein spegel, og i tropane
kunne det vera retteleg fint. Ein som ikkje vara seg mot sola måtte
sova på magen ei heil veke. Styrmannen smurde brannsalve på
og sa: "Ja, der ser du, no kan du ha det så godt!" Det var inga kjære
mor der i garden.
Møtet med Rio de Janeiro var ei stor oppleving.
Eg fekk tømmermannen med meg på "Sukkertoppen". Dit gjekk
det ei taubane, delt i to trekk. Ein fin tur.
Med "Rygja" gjekk me rundt heile Sør-Amerika. Frå
Magellansundet og nordover er kysten om lag som norskekysten. På
denne reisa hadde eg ei interessant oppleving. Det synte seg at losen var
ein utvandra nordmann. Den tida han var om bord var det moro å stå
til rors. Han fortalde mykje om landet og folket. Mellom anna fortalde
han om indianarane som budde på Eldlandet og på fastlandet.
Styresmaktene tykte synd i dei og samla dei i eit reservat og bygde små
hus til dei. Men så gjorde dei den feilen at dei fekk dei til å
vaska seg, og då døydde svært mange av lungebrann. Me
passerte eit indianarsamfunn, og dei kom ut i kanoar. Gamlekarane om bord
hjå oss hadde laga til spann som dei festa til plankestubbar og kasta
ut til dei.
Eg og dei andre unggutane om bord hadde rett som det var
språkvanskar i land. Den norske uttalen av "jam" (syltetøy)
skjøna dei ikkje. Så var det å peika. I Montevideo skulle
me på kino og spurde oss føre på engelsk. Men der snakka
dei berre spansk. Så sa kameraten min på norsk at han tykte
det var merkeleg at mannen ikkje skjøna kva kino var. Men då
skjøna mannen det!
I Osaka i Japan hadde eg vore på land og stilte
meg i drosjekø for å koma attende til båten. Men drosjesjåføren
skjøna meg ikkje og viste meg ut av bilen. Ein engelskmann tok meg
med i drosjen til hotellet der han budde, og der klara dei opp med sjåføren,
som tok meg med på leiting fleire stader i hamna. Ungguten frå
Noreg vart glad då han til sist oppdaga det kjære norske flagget.
På turen til Japan den gongen hadde me litt av ei
dramatisk oppleving. Me gjekk ut frå Seattle første juledag
med skrapjarn i rommet. Etter nokre dagar fekk me storm frå akter.
Båten var vanskeleg i sjøen med denne lasta. Me høyrde
store lokomotivakslingar og maskindeler skramla i rommet. Til sist fann
kapteinen ut det var best å snu og !eggja seg på veret. Slik
låg me tre-fire døger. Då spakna det litt, men bylgjene
gjekk like høge. Kapteinen gav ordre om å snu. Eg sto ved
roret.
Operasjonen ville føra til at me i nokre minuttar
ville koma til å liggja på tvers av vind og dønning.
Og desse minuttane var mest liv eller død for oss. I rommet raste
maskindelene hit og dit. Samla det seg for mykje på ei side ville
båten få slagside og ikkje koma opp att. Kapteinen beit tennene
saman og heldt i brukanten så knokane kvitna. Eg var ikkje høg
i hatten eg heller.
Endeleg seig ho inn på kurs og eg kunne letta på
roret. Då eg kom akter etter avløysing spurde karane om me
var vortne spinnande galne oppe på brua. Dei hadde teke fram livbelta
i tilfelle forlis.
Me var tre døger etter skjemaet, så kapteinen
gjorde nok denne manøveren under tidspress. Mange år seinare
sa ein kaptein til meg at det er nyttelaust å koma i hamn mange døger
for seint og fortelja at du har lege på veret, Då får
du høyra at skal du driva med slikt får du finna deg ein annan
båt.
Eit gedigent tre som står i nærleiken av
Seattle i USA. På søndagstur. Konrad Brandsdal nummer to frå
høgre.
Mange eventyrlege opplevingar i USA
Eg skal ta med ei hending til, for den har med Gulen å
gjera. Ein fin sundags morgon kom me inn til Everett nord for Seattle.
Me var fire karar som gjekk i land. Byen var merkeleg
still og utan folk i gatene. Me gjekk difor inn på ein kafe og fekk
oss
kaffi og smultringar. Dei amerikanske smultringane er
så gode at det finst ikkje maken.
Det var eit norsk-amerikansk ektepar som eigde kafeen.
Me fekk då veta at Sønner av Norge hadde ei stemne langt inne
i ein skog. Der var nesten heile byen samla.
Kafe- eigarane fekk tak i ein kjenning som køyrde
oss dit mot betaling. Etter ti minuttar på stemnestaden var det mange
som ville ta seg av oss og syta for at me kom attende til båten om
kvelden. Me fekk det særs hyggeleg der.
Om kvelden var det tilstelling i klubbhuset, og då
vart me kalla fram på scena for å presentera oss. Eg sa eg
var frå Gulen.
Etterpå kom ei litt eldre dame bort til meg og
sa ho var frå Nordgulen. Ho heitte Lovise. Eg fekk adressa hennar
i Seattle, der eg ved eit seinare høve vitja henne. Ho var enkje,
men då mannen levde, budde dei i Alaska. Ho hadde ein god ven som
tok oss med på ein lang tur til Tacoma. Der vitja me ein som var
frå Grinde. Han dreiv ein skomakarverkstad. Kona hans var frå
Bergen og snakka feilfritt bergensk.
Eg må hoppa over mange år for å koma
til poenget. Våren 1945 då eg venta på å koma inn
på sjukehus, gjekk eg ein dag inn i ein butikk i Brooklyn. Eigaren
var norsk. Ein mann som sto like ved fylgde nøye med i samtalen.
Han fylgde etter då eg gjekk ut. Utafor spurde han meg: "Du snakkar
ein slags Vestlands-dialekt, kor er du frå?" Eg sa det, og det synte
seg at han var frå Nordgulen. Så vart det kafe og smultringar.
Etter ei stund sa eg at dette var eit merkeleg treff. Og eg fortalde om
dama i Seattle. "Kva heiter ho?" spurde han. Eg sa det. "Men det er då
systra mi du snakkar om." sa han.
Mannen heitte Iver Thorsen og var med i leiinga for Sønner
av Norge i Brokklyn. Eg hadde god kontakt med han resten av den tida eg
var i land i USA. Då eg reiste heim til Noreg hadde eg med ein stor
sjøsekk med klede til familien hans. På Skoltegrunnskaien
vart eg teken mot av bror til Thorsen, Andreas Nordgulen.
La oss ta ein snartur attende til Everett. Mannen som
tok meg attende til båten frå stemna i skogen den kvelden heitte
Jens Jensen og var frå Fredrikstad. Då me kom attende møtte
han på kaien og tok oss med på turar til mange norske familiar.
Eg hadde kontakt med han nokre år etter krigen. Ein amerikanar eg
har kontakt med i Everett no kan fortelja at son til Jensen monterte kjøkenet
til mor hans. Verda er ikkje så stor.
Midt i november 1945 kom eg heim med Stavangerfjord. Fram
til 1950 arbeidde eg med den administrative avviklinga av den avdelinga
eg hadde høyrt til, og elles ymse anna. Me skulle få marinen
over på det dei kalla fredsfot. Eg fekk så stilling i tolletaten,
der eg slutta av helsegrunnar då eg var 64 år. Krigen hadde
sett sine merke.
Etterskrift
Brandsdal ligg som før mellom fjella. Men det er
inga gardsdrift og det er tvilsamt om det vil verta noko. Dei gamle karane
som er nemnde i førstninga er alle døde. Skal det verta vidare
drift må fleire gardar slåast saman og drivast med moderne
reiskap.
For tida (1985) er det berre ei av døtrene til
Johannes som bur fast i Brandsdalen. Dalen er vorte eit ferieparadis for
utflytte søner og døtre av bygda. Min fødestad er
på framande hender som feriestad.
Då eg reiste til Brandsdal etter krigen tok eg turar
langs stiar i skog og mark. Eg helsa på steinar der me kvilde med
vedbørene eller mjølsekken frå Vikane. Alt er mest
som før. Det einaste moderne er at det i 1950-åra kom elektrisk
straum og telefon.
Det er litt trist å tenkja på at alt det desse
strevsame menneska fekk dyrka opp og vyrdsla no gror over med lauvskog.
Slik er diverre utviklinga for mange gardar på Vestlandet. |