Vike Kapell
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Publiseringsdato: 17.04.2001
Informasjonen er henta frå "Festskrift Vike
Kapellkyrkje" som vart utgjeve i forbindelse med kyrkja sin 100års-
feiring.
Ansvarleg redaktør : Eli Fjelde Vikan.
Vike kapell. Foto: Scandion.
Vike kapellkyrkje vart vigsla 2. desember 1891 på
tomta åt kyrkjegarden. Staden kallast «Sandneset». Dette
var «stykker av Maria A. Vikes bygslede indmark». Ho hadde
bygsel under Vikes gard, br. nr. 1.
Den som heile tida hadde vore den drivande krafta i arbeidet
med å reisa kyrkje i Vikanes, var Haldor Urdal. Det fall då
så sjølvsagt at han vart formann i byggenemndi, dei andre
i nemndi var:
Knut Heimvik, Knut Romarheim (Helland), Askild Lille-Urdal
og Haldor Kleiveland. Haldor Urdal fekk alt gjort på beste og billegaste
måte, han kjøpte tømmer og skar det på si eiga
sag, dei som hadde skog gav tømmer til kyrkja. Ho var kostnadsrekna
til kr. 10.000,-. Av dette fall kr. 4.000,- på folket i kyrkjesokna
etter likning.
Der var vanskeleg for mange å greia ut det som skulle
til med ein gong, men Haldor Urdal gjekk god for dei og skaffa pengar til
veges, så arbeidet ikkje skulle stogga.
Haldor Urdal var mange år i heradsstyret. Han var
ein av dei mest velståande i heile Hosanger og hadde stor vyrdnad.
Utan hans utrøyttelege arbeid i mange år, kan ein trygt seia
at kyrkja ikkje hadde kome så tidleg. I kyrkja hadde han eigen stol
der slekta sat til fram mot 1920-åra. Han hadde óg eigen familiegravstad.
Mot slutten av 1800-talet vart det bygd mange kyrkjer
i Noreg. Dette hadde samanheng med ei stor vekking på denne tida,
og det synte seg at hovudkyrkjene kringom vart for små. Nett i denne
tida vart Vike kapell reist.
Tida hadde ingen bestemt byggjestil, slik ein frå
eldre tider til dømes kjende namna -romansk- og -gotisk- stil.
Den einskilde byggmeistar bygde kyrkja mest ut frå
lokal byggeskikk og eiga røynsle ut frå dei ressursar han
rådde over. Det vart lagt vekt på enkle og reine liner. Kyrkjene
var vanlegvis kvitmåla trekyrkjer.
Vike kapellkyrkje er ei langskipskyrkje.Dette vil seia
at her er berre eit skip som endar med koret der altaret står. Dei
innvendige mål er:
Skipet er 11,5 m langt og 9,7 m breitt.
Koret er 4,5 x 9,7 m.
Sakristiet er 4,4 x 3,3 m,
og kyrkjesvali (våpenhuset) (det gamle) er 3,4
x 2,7 m.
Kyrkja har omlag 200 sitjeplassar.
Ho sto ferdig seinhaustes 1891, og vart vigsla 2. desember
1891 (ein onsdag), av biskop Fredrik Waldemar Hvoslef. I fylgjet hans var
desse med: Prost W. Landstad, sokneprestane: Johan Lavik, J. Fr. Jørstad,
G. A. Lampe i Osterøy, sokneprest Chr. Isaachsen til Alversund,
og res. kap. J. M. Marstrander frå Arne herad.
I kyrkjetårnet heng framleis same klokka som vart
laga til kyrkja i1891. Ho er laga i Tyskland, og er merka slik: Ceg. V.
Bochumer Verein 1891 (fabrikkmerke).
VIKE KAPELL - KYRKJE
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
For oss som lever no, med vegar i alle leier og gode kjøyretøy,
er det mest ikkje råd å skjøna korleis folk tok seg
fram i tidlegare tider.
«Hovudvegen» deira var sjøen, og mange
hadde lange stykke å gå til fots på kronglete stiar før
dei kunne stige ombord i båten. Soleis kunne ei kyrkjeferd verta
ei dagsreis eller meir for somme. Me kan gå så langt attende
som til 1024 der lova om kristenretten vart vedteken på Mostratinget.
I den sto mellom anna at det skulle byggjast ei hovudkyrkje
for kvart fylke, og den skulle vera dåps- og gravkyrkje. Av di Hamre
var tingstaden for Nordhordland fylke, vart fyrste kyrkja reist her.
Hamrepresten var hovudprest (prost). Han var den einaste
i fylket som kunne kunne bruka sakramenta, sjølv om der etter kvart
vart reist soknekyrkjer kringom, men desse prestane var ikkje så
lærde. På denne tida strekte fylket seg frå Bjørgvin
(enno ikkje by), luter av Fana og Eivindvik sokn, og rakk like til Sognefjorden.
Sjølv så langt fram som på 1700-talet laut folk fara
lange vegar til Hamrekyrkja for å få borna døypte, og
dei daude gravlagde. Eit døme på kor lang kyrkjevegen kunne
vera for dei som budde i utkantane av prestegjeldet, har me nedskrive frå
februar 1711:
«Ein laurdag vart det fødd tvillingar i Stusdal.
Dagen etter fór dei til Romarheim, ordna med båtskyss og folk
til å ro seg ut etter fjorden. Dei var innom Vetle-Urdal etter eit
par som skulle vera fadrar, og så rodde dei til Hamre og fekk borna
døypte. Dette var på hardaste vinteren, men alt gjekk vel!»
«I 1750 vart Hosanger eige prestegjeld med Seim,
Mo og Flatekval som anneks. I 1884 vart så Seim skilt frå Hosanger
og lagt til Alversund, sidan har Hosanger prestegjeld hatt dei grenser
det har enno.»
Dette sitatet er henta frå soga til Hosanger kyrkje,
og «enno» tyder her 1950, og altså galdt desse grensene
i 200 år.
No høyrer båe sider av Osterfjorden til Hosanger
prestegjeld, frå Lonevåg og Eikangervåg innetter til
og med Romarheim, men sjølv til Hosanger kyrkje var vegen lang.
(1891.)
Hovudferdsla gjekk altså sjøvegen anten det
var til byen på handel eller når ein skulle til kyrkje. I den
ytre luten av prestegjeldet var landet flatlent for ein stor del, og det
var lett å taka seg fram. Verre var det dess lenger inn i fjorden
ein kom. Her var høge fjell og tronge dalar, og for ein stor del
bratt å taka seg fram. Vinterstid var det heilt uråd for folket
på fjellgardane innetter, å koma til sjøen. Hadde folk
lang veg til sjøen, så var det då nett her dei samla
seg for å ro til Hosanger. Dei trong nok både til klesbyte
og rikeleg med niste i skrina sine til slik ein kyrkjeveg!
I høve 200-års jubileet for Hosanger som
eige prestegjeld, ga Hosanger sogelag ut ei bok som heiter: «Hosanger
kyrkje og Hosanger prestegjeld gjennom 200 år, 1750 - 1950».
Sogelaget har gjeve løyve til å prenta på
nytt det som er skrive om Vike kapell-kyrkje og om kyrkjegardane på
Vike og Romarheim. Det er kome fram nokre nye opplysningar som vert teke
med i dette stoffet, og somme av avsnitta er påbygde; til dømes
om sjølve kapell-kyrkja.
Her vert noko frå nyare tid, men det har ikkje vore
lett å samle stoff, då mykje ikkje er nedskrive og teke vare
på. Og slik fortel soga oss om Vike kapell-kyrkje, og me tenkjer
oss attende til 1880-åra:
«Folket i indre luten av Hosanger sokn hadde lenge
hatt dryg veg til kyrkje. I gamletidi laut dei radt til Hamre, og i fleire
hundre år hadde dei så reist til Håsong-kyrkja. Merkeleg
nok høyrer me ikkje om ulukker på kyrkjevegen i heile denne
tidi, jamvel om det stundom gjekk på livet laust. Men vinters dag
i kulde og uver var det jamnast ein strid tørn, og mang ei våt
trøye fekk dei på kyrkjeferdane sine i dei opne båtane.
Det er difor ikkje å undrast over at tanken om eigi kyrkje i indre
fjorden kom opp. I lang tid tala dei mann og mann i mellom om dette, at
dei skulle hatt kyrkje, utan at noko vart gjort. Men så gjorde dei
alvor av det, og sende søknad til Hosanger heradsstyre, som hadde
søknaden føre på møte i Bernestangen den 20.
februar 1880: «Andragende fra Haldor Monsen Storurdal m.fl. om Hjælp
til Opførelse av et Kapel paa eller i nærheden af Vike i Hosanger.»
Saki vart utsett den gongen, men var framme att både i april og i
juni same år, utan at det vart gjort noko vedtak.
Den 6. november 1880 vart det meir alvor i det: «Kommunebestyrelsen
besluttede at dette Andragende anbefales som berettiget, idet man forbeholder
sig senere at afgjøre om Bidrag til Kapellets Opførelse bør
udredes av Kommunen, samt om hvorvidt Vedlikeholdelsen af Kapellet, om
saadant maate blive Opført, skal udredes av den fælles Kirkekasse.»
Så vart det stilt om saki nokre år, og fyrst i 1885 var ho
framme att i heradsstyret, i samband med spørsmålet om ny
inndeling av preikene. Då vart det halde fram at: «da imidlertid
i den indre Del af Osterfjorden er vagt Spørsmaal om Oprettelse
af et Kapel, ogsaa i Tilfælle dets Oprettelse, maa tillegges en Del
Gudstjenester.»
Den 28. april same år var atter saki framme, og
vart referert såleis:
«Andragende fra Opsiddere i den indre del af Hosanger
Sogn om Indvilgning i at faa et Kapel Opført paa Vike, og oprette
eget Kirkesogn.» Men saki vart utsett denne gongen med. I representantmøte
7. des. same år vart referert: «Andragende fra Haldor Urdal
m.fl. om Bistand til Opførelse af Kirke paa Vike, og om at Hosanger
sogn maa blive delt i to Kirkesogne.» Soknestyret i Hosanger gjorde
vedtak om «at henstille til Ansøkerne hvorvidt de vilde bestemme
sig for Opførelse af Kapelkirke, istedetfor som i Andragendet anførte
Sognekirke, samt fremkomme med Forslag om hvorvidt og i hvilken Udstrekning
Rettigheder ønskes overført fra Hovedkirken til Kapellet.
Det skulde tillige ansees ønskelig at tegning og kalkyle bliver
tilveiebragt».
Eit halvt år etter, den 15. juni 1886 kom kyrkjesaki
fram att i heradsstyret, og vart handsama som sak nr. 1: «Kirkesagen
i indre Del av Hosanger Sogn». Vedtak: «Man enedes om at anbefale
Opført en Kapelkirke for den indre Del af Hosanger Sogn. Med hensyn
til spørgsmaalet om hvorledes midlene til sammes Opførelse
skal tilveiebringes, fandt man det heldigst at dette skeede ved private
Sammenskud omkring i Sognet, da man ikke ønskede, eller vilde indgaae
paa tvungen Ligning til dette øiemed. Man besluttede derfor at lade
Indbydelse til Tegning af frivillige Bidrag udsende, hvilken Bidragstegning
maa være tilendebragt inden Mikæli d.a.».
Så skulle då folk i heile sokni skriva seg
for tilskot, men det gjekk heller smått med det arbeidet. Somme kom
med saklege grunnar i mot, andre med meir personlege. Den økonomiske
stoda var også vanskeleg for dei fleste, innkomene var små,
og mange hadde meir enn nok med å livberga seg og sine.
Interessa for saki var sjølvsagt størst
i indre fjorden, men jamvel der gjekk det nokså trått, endå
dei som var mest ihuga gjorde sitt beste med å få lovnad på
tilskot. Då saki så kom fram att i heradsstyret i januar 1887,
la ordføraren fram tilskotslistene, «men de udviste ikke den
Tilslutning til Sagen som Heradsstyret havde forudseet og ventet, idet
det kun var tegnet omtrent kr. 300.-. Man ser sig derfor nødt til
at beslutte: Sagen henlegges».
Etter dette såg det ikkje ljost ut for indre-fjordingane
med å få seg kyrkje, for ingen trudde at Hosanger kommune ville
ta på seg heile kostnaden. Men så kom hjelpi heilt uventa frå
ein annan kant, og løyste spørsmålet om kyrkje i indre-fjorden.
Den 15. mai 1888 vart det i heradsstyremøte handsama
skriv frå stiftsdireksjonen, dagsett 21. desember 1887, om kapell
på Vike. Hosanger-kyrkja var for liti etter lov av 24. sept. 1851,
og det kvilde på heile sokni å skaffa nok kyrkjerom. Med 7
mot 3 røyster gjorde heradsstyret vedtak, der dei sa frå at
kyrkja nok var for liti etter folketalet, men hadde synt seg stor nok i
vanlege høve. Dei vedgjekk og at den lange vegen frå indre-fjorden
var ein av grunnane til at kyrkja ikke var meir fullsett til vanleg, enn
at det var plass nok. Dei kunne ikkje seia anna enn at kravet om kyrkje
i indre-fjorden var rettkome, men «da imidlertid den ytre Del av
Sognet ikke finder seg fortrængt med hensyn til kirkerum, tør
Herredsstyrelsen for nærværende ikke vove at gaa med paa nogen
Bevilgning og tvungen Udligning af Sognet til denne kirke». Elles
var det samrøystes vedtak om skyss og nattehald, såleis som
i møte den 25. juli 1887. Likeeins at vedlikehaldet skal gå
av sams kyrkjekasse, om båe kyrkjer vert sokni sin eigedom, og det
vart og gjort framlegg om ordning av preikene.
Men stiftsdireksjonen var ikkje nøgd med dette,
og i heradsstyremøte den 3. desember same år låg det
føre nytt skriv, der Hosanger vart oppmoda om snarast mogeleg, anten
å utvida kyrkja som no er, eller byggja ei kyrkje til i sokni. Heradsstyret
vedtok å spørja seg for, om båe desse kyrkjene ville
verta rekna som ei med omsyn til dei krav lovi set om storleik. Teikningane
til kapellet synte at det var planlagt med 200 sitjeplassar, og jamvel
om dette vart rekna med i hovudkyrkja, ville det endå verta i minste
laget med plass etter lovi. Dei ville sikra seg at dei ikkje vart nøydde
å byggja på hovudkyrkja, etter at det var reist kapell. Men
for å få alle alternativ utgreidde, vart det vedteke at ein
skulle få kostnadsrekna ein plan om påbyggjing av hovudkyrkja,
og ei nemnd vart vald til å stella med det.
Anders Lavik førde til i møteboki at han
ville det skulle byggjast kyrkje i indre fjorden, og at det vart løyvt
kr. 200,- av heradskassa, utanom løyving av kyrkjekassa.
Endeleg - på heradsstyremøte i Vikaneset
13. mai 1890 - vart kyrkjesaki avgjort. Det vart fyrst røysta over
eit framlegg om at det skulla haldast kyrkjelydsmøte om saki andre
pinsedagen; det fekk 3 røyster. Haldor Urdal gjorde då dette
framlegg: «Til opførelse af Kapelkirke i indre Hosanger efter
foreslåt tegning, udredes af den fælles Kirkekasse kr. 6.000,-,
at betale i 5 paa hinanden følgende aar, 1891 til og med 1895, saaledes
at et Beløp af kr. 3.000,- tages av Sogne- og Kirkekassens Beholdninger
og udbetales ved Bygningens paabgynnelse. De øvrige kr. 3.000,-,
der tages paa ligning, udbetales med kr. 600,- aarlig i de nævnte
5 aar. Hvad der iøvrig udfordres til Kirkens fuldførelse,
udredes privat af de Gaarde der er bestemt tillagt Kapelsognet».
Dette framlegg vart vedteke med 8 mot 3 røyster.
(Berre repr. for Hosanger sokn røysta i denne sak.) Anders Lavik
gjorde framlegg om at kr. 400,- av den sams kyrkjekasse vart løyvt
til kapellet, og at denne summen skulle vera til avdrag på dei kr.
600,- som skulle liknast ut på Hosanger i 1891.
Dette vart samrøystes vedteke.
Stiftsdireksjonen skreiv no om eigedomsretten til kapellet.
Heradsstyret gjorde samrøystes vedtak om, at då det er bygd
av private med tilskot frå sokni, var det deira meining at det vart
sokni sin eigedom, sameleis som hovudkyrkja. Folket i kapellsokni laut
no gjeva frå seg stolestadene i hovudkyrkja, og få seg nye
i kapellkyrkja. Sistpå vart det nemnt, at det alltid hadde vore heradsstyret
si meining at kapellet skulle byggjast i Sandneset (Vikaneset).
I heradsstyremøte 10. juni vart lese kgl. res.
om byggjing av kapell-kyrkje på Vike. På same møte vart
og lese stiftsdireksjonen si godkjenning av «preiker, skyss og nattehald
o.m.»
Om inventaret i Vike kapell
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Altartavla:
I «Preste-journal for Hosanger 1875 - 1920»
står eit sitat: «1893 - Altarbilete kan setjast opp i Vike».
Etter som kyrkja vart vigsla i 1891, er det difor uråd å seia
om dei berre nytta altarbordet i byrjinga. Biletet som vart sett opp, syner
den lidande Kristus på krossen. Motivet med den lidande Kristus har
røtene frå gotikken (1200-talet og utetter til 1500-talet).
Det var på denne tida vanleg å måla
lidinga, eit sentralt kristent symbol, i motsetnad til dei tidlegare romanske
bileta som synte den triumferande Kristus. (Rom. stil 1000-talet.)
Altertavla er måla av ein kontormann i Bergen,
Nicolaysen. Kostnaden den gongen var kr. 200,-.
Altardukar:
Om desse veit me heller ikkje om der var duk frå
byrjinga. Vi fann to dukar i kyrkja. Den vi reknar som den fyrste, etter
minnet, har hekla bord med korsmotiv. Den er hekla av Gudrun Bjørsvik.
Me veit sikkert at duken var på altaret i 1930-talet. Neste duk er
i svartsaum brodert på lin. Han er muligens laga ved Husfliden ein
stad på Austlandet. Me vantar opplysningar om den. Siste duken kom
i 1981. Det er ein duk i Hardanger-saum. Det kom tilbod frå Ingeborg
Molvik om å sy alterduk (soknerådsmøte 18/6 - 80). Ho
ville sy duken gratis, og soknerådet skulle kosta materialet ho trong
om.
Døypefontar:
Den eldste døypefonten dreia han «Nils i
Høyen» då han var 15 år. Den kom på plass
då kyrkja var ny. Sjå elles eigen artikkel om Nils. Der står
og om søylene til altaret som han laga. Denne døypefonten
var i bruk heile tida fram til 1947. Då samla folk i soknet inn pengar
og fekk teikna ein ny døypefont. Han skal vera teikna av kommunearkitekten
i Aker, særskild for Vike kapell. Døypefonten er hogd av kleberstein
hjå Vestlandske Steinhuggeri i Bergen. Til denne døypefonten
gav Anders Heimvik eit vent dåpsfat av sylv, (1,5 kg) og noko seinare
gav han og Thea Bjørndal ei sylv dåpsmugge. Båe tinga
er ein prydnad for kyrkja.
Kyrkjeorgla:
Alt i 1895 vart det vedteke at lærar i Vike-krinsen
skulle vera klokkar. Dette året tok Johannes Urdal, Vikanes (gamleskulen),
til som klokkar. Han trong nok ha ei god songrøyst som skulle leia
ein kyrkjelyd i song! Noko instrument var her ikkje.
Då Magne Haukøy tok til som lærar og
klokkar i 1920, vart stillinga hans også organist.
Bygdefolket samla inn pengar og kjøpte eit lite
orgel som vart sett opp framme i kyrkja. Dette var i bruk til 1939. Då
vart eit nytt og større orgel innkjøpt; og det fekk plass
på galleriet. Om dette orgel les du meir i stykket om Nils A. Urdal
(Nils i Høyen).
Det siste orgel til no vart innkjøpt i 1975. Dette
står óg på galleriet. Orgelet er elektronisk mrk.: «Baldwin».
Den gongen løyvde Lindås kommune pengar til orgelkjøpet
(25.000 kr.).
Av inventar er fleire ting gjeve. Den store ljosekruna
er ei gåve frå Haldor Urdal og Anders Andersen Romarheim. Lampa
er laga for parafinbruk, og har ein vid krans av talgljos kring parafinbrennaren.
Sokneprest, seinare prost, Ole O. Urdal, har gjeve den
sjuarma ljosestaken av messing som står på altaret, til minne
om foreldri sine, Ole N. Store-Urdal og Gjertrud Askildsdatter. Dei to
mindre ljosestakan. er også gjeve.
Blomevasane på altaret er skaffa fram av Ragnhild
Hellan, og eit svart kisteklede er kosta av Sverre Hellan.
Vike Kapell har vidare 1 kalk og 1 disk samt 33 særkalkar
til bruk ved nattverden.
Der er 2 gamle steintøymugger som før i
tida vart nytta til påfylling av altarvin ved store altargonger.
På altaret ligg Bibel, salmebok og dei liturgiske
skrifter.
Messehakel :
Der er no ei messehakel som er djup plommeraud på
farge. Til hundreårs-høgtida får Vike Kapell 4 nye messehaklar
i fargane kvit, raud, grøn og fiolett (dei liturgiske fargane).
Til disse, og til 4 altarklede og 4 teppe til manuskriptbrettet
på preikestolen, er det kome inn pengar ved å halda basarar
i bygda, så dette kan vel seiast å vera ei slags bygdegåve
til kyrkja frå folket i heile Vike sokn.
Til kyrkje i gamal tid
Nedskrive etter Ivar Vikesund.
Eg ser for meg ein preikesundag i «Neset»
for 70-80 år sidan. Dei aller fleste måtte i båt for
å koma til kyrkje, berre dei på Vike kom gåande.
Bygdevegen til Urdal kom ikkje før i 1915 - 1916.
Så kom dei roande: frå Romarheim, Vetle-Urdal, Storurdal, Eikefet,
frå øyane, holmane, Heimvik og Padøy, og oftast og
frå Kleiveland. Dei hadde ofte sine faste plassar i kyrkja.
Tidlegare hadde kvar gard sine faste plassar i Hosanger
kyrkje. Desse hadde dei no gjeve frå seg.
Mange av mennene hadde enno den skikken at dei bøygde
hovudet og heldt hatten for andletet og las eller bad ei stille bøn.
Kvinnene tok lommeduk og salmebok mot hovudet, bøygde seg ned og
las ei bøn dei og.
Det var mest mennene som reiste til kyrkje. Dei hadde
då gjerne med dei største borna og ungdomane. Ungdomen sat
helst på «lemmen» eller galleriet. Svært ofte var
konene heime, dei hadde gjerne små born og middagen som skulle passast.
Men på dei faste altargangsdagane var dei oftast
med. Ein kan seia mangt om vanekyrkjegang og vanealtargang, men ein ting
skal det seiast om dei gamle: Dei hadde age for det heilage, meir enn mange
av oss som lever i dag. Visst var det ein vane for dei å gå
til kyrkje, men for mange har det nok vorte ein vane å ikkje gå.
Me treng å finna fram att dei gamle ideala til forfedrane, der sundag
og kyrkjegang høyrer saman.
Litt om nyare tid
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Det har synt seg mest uråd å finna kjelder frå
kring 1900 og utetter. Lite har vorte nedskrive, og offentlege protokollar
av ymse slag er ikkje å finna. Såleis har dei ikkje kunna vera
oss til større hjelp korkje i Osterøy kommune, Lindås
kommune, Statsarkivet i Bergen eller på Universitets-Biblioteket.
Einskildpersonar har kome med ting og opplysningar frå eigne minne,
så litt har det no likevel vorte å byggja på.
Borgstova i «Neset» vart bygt kring 1923 -
24. Ho vart før i tida nytta til mange føremål. Kyrkjefolk
som kom langveges frå, kunne her byta klede før dei gjekk
inn i kyrkja. Her hjelpte konene kvarandre med å ordna «finpussen»
før kyrkjegonga, og her veksla dei nyhende om mange ting. Var her
gravferd, og gravfylgjet hadde lang veg, vart det etter kvart vanleg å
halda matøkt i borgstova.
I borgstova heldt dei kristne møte, basarar og
foreigningsmøte. Ei tid heldt likninga til her, og då Magne
Haukøy var ordførar i Hosanger, var det her heradsstyremøta
gjekk føre seg.
Borgstova vart óg ei tid nytta som skulerom. På
1920-talet heldt framhaldsskulen til her. Kring 1940-41 var her snikkarskule
v/ lærar Askeland. Også i nyare tid (50-60-talet) var her framhaldsskule.
Under krigen lagra dei ris i borgstova og mjøl i kyrkja!
Kvar gong doktoren kom til Vikanes, var det i borgstova
han hadde kontor, fram til midt på 70-talet, då han flytte
opp i Grendahuset. Borgstova har vore røystelokale ved vala heilt
fram til 1989.
«Kyrkjekaffi» vart innført i Vike då
sokneprest Overå tok til i tenesta her. Då er me samla etter
gudsteneste nede i borgstova og får ein matbete og kaffi eller saft.
Omframt kyrkjekaffien nyttar me no borgstova mest til ymse slag møte.
Eit av ynskjemåla til kyrkjelyden er å vøla
borgstova, m.a. laga eit lite kjøkken, slik at me kan nytta henne
meir i kyrkjelydsarbeidet.
75-års jubiléet til Vike Kapell
Til denne tid vart kyrkja «varsamt» restaurert.
Arkitekt Lindstøm stod den gongen for arbeidet. Kjelder fortel at
veggar og altartavle er haldne i same fargar som før. Dette kan
tyda at det vart verande som før, men ein veit ikkje heilt sikkert.
Kyrkja vart i alle høve måla innvendig. Noko nytt kom til
- kyrkje-benkane vart bytte ut med nye. Der kom og gardiner i kyrkja. Det
vart sydde på dugnad i bygda, og leiar for arbeidet var ho Ingebjørg
Skei.
Stutt om tida etter 1985 og fram til jubiléet
Eg kan ikkje finna at det har vore arbeidd for kyrkja
vår med foreining eller liknande. Skulle noko vølast eller
nyast oppatt, vart det gjort ved innsamling i soknet, og ved å søkja
kommunekassen om tilskot.
I 1985 tok me til å tala om at det var ikkje lenge
att til me kunne høgtida 100-års jubileum for kyrkja. Her
var ein god del å arbeida med om kyrkja skulle verta «festfin»
til den tida kom.
Fyrste «Kyrkjebasaren» kom i 1986, og då
var målet vårt nye gardiner i kyrkja og og i borgstova. Basaren
gjekk så fint at stoff til kyrkjegardiner vart innkjøpt. Desse
sydde folk på Romarheim og Vikanes på dugnad, og dei vart hengde
på plass til jula 1986. Gardinene til borgstova kjøpte me
og fekk sydd vinteren 1987. Der vart pengar att til nye bord i borgstova
samstundes.
Kyrkja hadde berre ein messehakel. Fargen var noko «ubestemmeleg»
- nærast djup plommeraud. Ingen veit sikkert kor gamal han er. Fargane
på altarkledet og preikestolkledet var heller ikkje i samsvar med
dei liturgiske fargane som er vanleg å nytta i Den Norske Kyrkje.
I samråd med soknepresten vedtok soknerådet
å prøva på å skaffa kyrkjetekstilar til jubiléet.
I soknerådsmøte av 9/12 -87 fekk Eli Fjelde Vikan ansvaret
for å skipa til ny kyrkjebasar i 1988, og i møte av 11/12
-89, nok ein basar i 1990.
Folka på Romarheim og Vikanes, ja, sjølv
mange som var flytta or bygdene, synte heile tida stor interesse for dette
arbeidet. Dei gav både pengar og gevinstar, ikkje minst mykje verdfullt
handarbeide. Eg må elles rosa dei for alle god hjelp til basarane
når det gjeld dei praktiske tinga. Til no har ingen sagt NEI, når
eg trong dei.
Ved siste basaren var det óg på tale at me
ville skaffa kyrkja eit høgtalaranlegg om der var pengar til overs
etter at kyrkjetekstilane var betalt. Førebels sette me pengane
på bankkonto for å få høgast mogleg rente.
Soknerådet vurderte kyrkjetekstilar frå tre
firma. Det synte seg at for den prisen me måtte betala for 1 messehakel
hjå eit firma, kunne dei andre levere 4 stk. Fyrste firma kunne ikkje
levere sitt arbeid til jubileumsdatoen, og me valde då eit eingongskjøp
med dei fire liturgiske fargane: grøn, kvit, raud og fiolett. Sameleis
gjorde me i valet av alterklede og preikestolklede. Vike Kapell vil såleis
vera godt rusta framover med særs tenlege kyrkjetekstilar i dei rette
fargane.
Soknerådet arbeider framleis med høgtalar-saka.
Dette vert kostbart om me skal få eit anlegg me alle kan vera nøgde
med. Eg vil ikkje her koma inn på alt det tekniske (målingar,
osb.), men dreg me framleis lasset i lag, vil det koma høgtalaranlegg
med teleslynge i Vike Kapell om ikkje altfor lenge!
Det kyrkjelyden mest vil leggja merke til ved 100-års
jubildet, er nok det nye våpenhuset, der me etter lang tid no endeleg
får toalettanlegg. Dette har vore eit stort sakn i årevis,
etter at dei laut stengja «gamle-doen». Han stetta ikkje tida
sitt miljømessige krav. Våpenhuset vert forlenga mot nord,
men beheld sin opphavelege stil, slik at me kjenner oss att. Golvet i våpenhuset
vert hellelagt.
Meininga var at kyrkja skulle få ny belysning innvendig,
få luta av og behandla golvet slik at me fekk fram att det gamle
tregolvet. Dessutan skulle benkane målast i «friskare»
fargar. Den økonomiske stoda i Lindås kommune er for tida
ikkje så god, så i skrivande stund veit me ikkje sikkert om
dette let seg gjera.
Det er arkitektkontoret Vaardal-Lunde A/S i samband med
Lindås kommune som har alt arbeidet med restaureringa og vøla
utvendig til høgtida denne gongen. Sakshandsamarar frå kommunen
er:
Kjell Bjørnevoll og Terje Fauske. Ansvarleg for
det som vedkjem kyrkjegarden og arealet rundt kyrkja og borgstova er: Leif
Jan Fosse. Sakshandsamarar frå arkitektkontoret er Arne Hordvik og
E. Vaardal-Lunde.
Når delar av hundreårs-soga til Vike Kapell
no er skrive, tyder det slett ikkje at soga er til endes. I tida då
eg samla stoff til festskriftet, kom eg fleire stader over sitat der Vike
Kapell vart kalla «ei perle»: Til 75-års høgtida
vart det då nemnt at: «no står kyrkja som den perla ein
biskop spådde om».
Har me vunne ei kosteleg perle, har me plikt til å
syta for at perla lyser og skin også i framtida. Dette kan me som
kyrkjelyd gjera ved å halda fram i arbeid for henne, syna ansvar
og interesse for alt og alle som kjem kyrkja ved, og ikkje minst at me
møter fram til gudstenestene. Slik kan me æra Han som forfedrane
bygde kyrkja for. Slik kan me óg æra våre forfedrar
som gav oss ein arv å taka vare på og gi vidare til våre
born.
Prestar, klokkarar , kyrkjetenarar, medhjelparar, gravarar,
ringjarar, kyrkjeverje og organistar
som har tilhøyrt Vike Kapell
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Prestar :
1891 - 1909 Johan Lavik, fra Eksingedalen
1909 - 1914 Knut Saure, frå Sunnmøre
1914 - 1924 Sigurd Osnes, frå Etne
1925 - 1937 Trygve Lavik, son til Johan Lavik
1937 - 1950 Carl Erik Holm, frå Malmø
1951 - 1962 Hans Salomonsen, frå Nøtterøy
1962 - 1967 Per Sigurd Værnes, frå Ålesund
Sistnemnde var kallskapellan i Hosanger med bustad i Modalen
frå 1958 - 1962.
Gunnar Nagel Hartberg var hjelpeprest i Hosanger med
Bustad Modalen frå 1948 - 1957. Denne stillinga vart omskipa til
kallskapellani i 1956.
Klokkarar i Vike Kapell
1891 - 1895 Mjøs, frå Mjøsdalen
1895- 1911 Johannes Urdal, «gamle skulen»,
frå Urdal
1911-1913 Knut Birkevoll
1913 - 1915 Johannes Urdal var vikar
1915 - 1920 Reiel J. Dale
1920 - 01.07.1958 Magne Haukøy, klokkar og organist,
frå Vikanes
1958 - Sverre Hellan, frå Romarheim
01.03.79 - 01.09.87 Solveig Romarheim, frå Romarheim
Hausten 1987 Gerd Romarheim, frå Romarheim
Kyrkjetenarar og medhjelparar
Marie Vike, gift Vikesund. «Mario i Neset»,
sjå særskild merknad.
Ole Vike d.e.
Nils A. Urdal, «Nils i Høyen», i presten
T. Lavik si tid.
Martin Eikemo, i omlag 6 år, til han flytta i 1928.
Nils Eikemo, frå 1928 til han døydde i 1946.
Johannes O. Urdal var medhjelpar i mange år.
Sverre Hellan frå Romarheim var både klokkar
og medhjelpar.
Martine Toft, frå Vikanes (bustad Vikeholmen) var
ansvarleg for reinhald og fungerte som kyrkjetenar til 1979.
Kjell Larsson, frå Vikanes (Eikefet) frå
01.03.1979.
Gravarar og ringjarar
Magne A. Haukøy.
Andreas Haukøy, slutta som gravar og ringjar nyåret
1959.
Magnus Haukøy, tok over og arbeidde til omlag
1972.
Otto Haukøy, bror til Magnus, arbeidde óg
i fleire år på kyrkjegarden. Dei var begge tidleg med bestefar
sin og seinare far sin for å assistera dei med graving og anna arbeid
på kyrkjegarden, og når noko skulle vølast. Så
her kan ein seia at arbeidet på kyrkjegarden har gått frå
far til son.
I dag er det den kommunale gravaren som i tillegg til
andre gravplassar i kommunen, også har ansvaret for Vike kyrkjegard.
Kyrkjeverje
Ole Vike var i fleire år kyrkjeverge. Andre har
me ikkje noko om.
Organistar
Magne Haukøy 1920 - 1958
Otto Aksnes var tilsett omlag 12 år.
Bjørn Bjørge var hans medhjelpar, og er
framleis nytta.
Odd Leif Mjøs, vikar ei stutt tid, til me fekk
noverande.
Anne Britt Låstad Wergeland 1990 -
KYRKJA I STRANDKANTEN
Av Johannes Valle
«Dei gav oss ein arv».
Vikanes utan kyrkje - det var ein gong. I hundre år
har den kvitmåla kyrkja lyfta sitt tårn tett i strandkanten
i Neset, der ho markerar seg avgjort mellom bygningar. Naturleg er ho mest
synleg når ein kjem fjordleies både utafrå og innafrå.
Sjøvegen førde hit.
Kyrkjestaden har lege som eit geografisk sentrum i Kroken.
Hit kunne dei sigla og ro. Landevegen er av nyare dato. Til Hosanger, som
over hundre år attende var kyrkjestaden, var reisa både lang
og slitsam. Fjorden låg ikkje alltid still. Om seglvinden var god
eine vegen, skulle det godt gjerast om segla kunne brukast attende. Men
fjorden åtte eit slitarfolk. Og levekåra var ikkje til vanleg
så rundelege. Arbeidssame var dei, og er dei. Dugande i det dei har
teke seg føre. Men ville nokon kalla dei for reine materialistar
utan særleg sans for kristelege og moralske verdiar, så står
kyrkja der og fortel at dei hadde høge ideal bygd på kristen
tru. Visjonen om eige kyrkjehus var levande. Det som kyrkja står
for var så verdfullt at dei ville flytta det under «eige tak»,
og det så nær folket som mogleg.
Difor bygde dei kyrkje. Dette vitnar om tru som hadde
byggjande kraft i seg. Det vitnar om ein kjærleik kveikt av evangeliet
og eit syn for det evige livet, som slektene måtte få i arv.
I takksemd til dei farne slekter får me vera med og markera hundreårsminnet
med oppmoding til kvarandre å «halda den arven i stand».
«Det grodde så vent».
Då kyrkja vart bygd var det åndeleg grotid
i landet. Men grotida kom ikkje dettandes utan innsats. Frå kristningstida
på tusentalet og fram til vårt århundre kunne mange slags
bilete av kyrkjelivet vore teke. Ein historiefotograf kunne ha vinkla inn
ulike motiv. Stundom kunne vel kyrkjeåkeren sjå ut som tilgrodd
mark. Men trua har overlevd. Og plog vart sett i jorda. Me kan berre gå
attende ca. 150 år før Vike kyrkja var bygd. Då kjem
det i gong ein kyrkjeleg aktivitet som set si frukt i Hauge-rørsla
og som avla misjonsaktivitet både på innanlands og utanlands
mark. Nokre data syner dette: Året 1736 vart konfirmasjonen innførd.
Den kristne oppsedinga skulle svara rekneskap. Året etter (1737)
kom kristenlæra - Pontoppidans forklåring, og to år etter
dette (1739) kom skulelova. Folket skulle læra lesa, rekna og skriva.
Her var kyrkjeaktivitet til gagns. Går me så fram 60 år,
treffer me ungguten Hans Nielsen Hauge på åkeren der han får
si «Damaskus-oppleving». Året var 1796. Var han vel ikkje
ei frukt av kyrkjeaktiviteten? Og alt vaknande kristenliv som fylgde i
hans spor, var det vel noko anna enn friske skot på det gamle kyrkjetre?
«Det grodde så vent i lier». Då Vike kyrkje sto
ferdig kunne såleis Det norske Misjonsselskap bu seg til sitt 50-års
jubileum. Andre organisasjonar var kome til. Tenk berre på kor misjonselden
fata kring ein mann som Lars Olsen Skrefsrud den tida. Og Norsk Luthersk
Misjonssamband er nett jamngamal med jubilanten på Vikanes.
Bygdene som høyrde under Hosanger kom tidleg med
i misjonsarbeidet. Her vart mange arbeidslag.
Trua måtte vitna. Evangeliet måtte førast
vidare - i tid - til nye generasjoner her heime og - geografisk - til nye
land og folk.
Som ei Noa-ark har kyrkja stått der i hundre år,
og vore eit vitnemål om Guds frelsesvilje for oss alle. Klokkene
har kalla. Songen har tona. Ordet har lydt. Dåpsfylgje har bore ein
for ein av oss inn til Herrens fang. Konfirmantane har vore for Herrens
åsyn. Brurefolk har fenge si vigsla. Og herifrå samlast ringen
om ei båre til siste farvel. Stemnedagar har drege folket saman til
fellesskap, då ein kunne reisa heim fornya til dei oppgåver
kvardagen kravde.
«Spenning har det vore».
Spenning har det vore i kyrkja. Ein hovudgrunn til dette
var den lova som gjekk under navnet konventikkelplakaten, ei pietistisk
ordning (gjeven 1741 og bortteken 1842) som var motivert frå den
tanken at det reine evangelium måtte vernast mot vranglære.
Motivet var såleis godt, grunngjeve som det var med Herrens ord:
Vakta sauene mine.
Ingen måtte forkynna utan offentleg godkjenning,
ulykka var berre den at det offentlege styringsverk i kyrkja og Stat ikkje
såg Hauge-rørsla som frukt på det gamle kyrkjetreet.
Ja, som frukt av ein 60 år gamal kyrkjeaktivitet, noko som atter
var frukt av Den Heilage Andes gjerning i folket.
Sjølv om spenninga i blant har hatt ein positiv
verknad, er det vel ikkje til å koma i frå at tillitsforholdet
mellom frivillige og lovfeste organ i norsk kyrkjeliv har lide skade. Den
stengsle som Hauge i si tid møtte frå visse hald i kyrkja,
har ein, i kyrkjeleg samanheng til tider, møtt att frå organisasjonshald
i ein «pass-deg-for-kyrkjahaldning». Likevel har samarbeidet
dei fleste stader fungert fint. Men det fanst stader der samarbeidstanken
ikkje vann fram, sjølv om begge partar ville det same og stod på
den same grunn. Her har det vore bruk for visdom frå begge sider,
etter som det heile kunne stranda meir på det personlege forhold
i leiarsjiktet enn på sjølve ordningane.
«Saman mot nye mål».
No gjeld det å halda klårt at kyrkjelyd av
atterfødde menneske er som ein lekam med sine ulike lemer, med kvar
sin funksjon i tenesta for heilskapen. Oppgåva er å presentera
Kristus i verda. Difor bad han og den siste kvelden i nattverdssalen om
at hans folk i framtida måtte vera eitt - «så verda kan
tru». Viktig er det då å koma i hug at me skal vera berre
ein del av ein heilskap, såleis som handa er det i høve til
lekamen. Vil handa vera noko for seg sjølv, svekkjer ho seg sjølv
og heile lekamen med.
Derimot: Den handa som villig fører mat til munnen
vil sjølv få styrke attende. Måtte alle som har leiaransvar
i kyrkje og organisasjon sjå dette klårt. Då vil det
å kunne godkjenna kvarandre vera det mest naturlege av alt. Då
kan me gleda oss saman. Då kan det gjerast sams framstøyt
mot nye mål.
Der er visseleg mange i ringen omkring Vike kyrkje på
hundreårshøgtida som står saman i dette ynsket.
La Ordet gå i arv og eie
til våre barn i tusen ledd
og vise oss de rette veier
til liv og nåde, trøst og fred,
og lede alle inn til Gud,
så har det ført sin gjerning ut.
Vike kyrkjegard
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Etter som tidi skreid, vart det eit stendig sterkare ynskje
frå folk i indrefjorden at dei måtte sleppa reisa like til
Hosanger når det var gravferd. Både var vegen lang, lenger
enn nokon annan i sokni hadde, og vinters dag var det ofte vanskar å
strida med. Etter som gamle folk har fortalt, kom kravet meir fram etter
den mislukka freistnaden med å leggja den nye gravstaden på
Hosanger 1,5 km inne i utmarka deira Mjøs.
Fyrste gongen kravet kom fram offentleg, var på
eit møte i heradsstyret 26. august 1874. Det vart lese søknad
frå «Oppsidderne paa Gaardene Haukøen, Egefede, Egemo,
Fjelde, Store-Urdal, Lille-Urdal, Romerheim og Stutsdal om Tilladelse at
faa anlægge en Begravelsesplads paa Vike i Hosanger Sokn».
Saki vart utsett den gongen, men kom oppatt i november same år. Då
var Heimvik, Kleiveland og Padøy komne med.
Samrøystes vedtak: «Kommunebestyrelsen erkjender
fuldt ut Nødvendigheden af at en Begravelsesplads anlægges
inden de Gaarde, og bevilger de fornødne Midler til sammes Indkjøb
og Oparbeidelse af Hosanger Kirkekasse». Til rettleiing for autoritetane
gjer dei kjent at folketalet på desse gardane er omlag 400.
Gravstaden skal vera 50 alner lang og 34 alner brei =
1700 kvadratalner, gjerdet medrekna. Han skal kjøpast av garden
Vike, som ligg i sentrum, og betalast med 4 3/4 sk. pr. kvadrat-alen, «og
vil i enhver Henseende ansees skikket dertil».
På heradsstyremøte i februar 1875 vart det
pålagt ordføraren «at indgaa med underdanigst Ansøgning
om denne Hjælpekirkegaard,» og det vart løyvt skyss
til presten på vanleg måte in natura to gonger for året,
og lovleg dietgodtgjerdsla av heradskassa. Kyrkjegarden vart vigsla den
4. sept. 1875.
Den nye kyrkjegarden hadde rikeleg plass for graving i
mange år, men då det lei over hundreårsskiftet, tok det
til å verta trongt om gravplass, og då jordi var slik at det
ikkje gjekk med oppattgraving, laut dei gå til utviding i 1915. Det
vart då tillagt 1/2 mål den 21.12.1915, og ei ny utviding mot
sydaust i 1926. Fram mot 1930 var det berrsynt at ei slik utviding laut
til, og no vart det verre; det var ikkje meir lagleg grunn i nærleiken.
Den einaste utvegen var å føra jord til. Langs strandi nedanfor
kyrkja vart det støypt opp ein støttemur, og så fylte
dei innanfor med jord som vart ført dit sjøvegen frå
«Sauvika» på Vike og frå Vetle-Urdal. Kyrkjegarden
vart no utvida mot nord-vest, og dette var i 1932.
Det kan nemnast at «Kroken» mållag har
kosta litt fjelging av Vike kyrkjegard: fekk mur oppsett langs kyrkja,
steintropper lenger borte o.a. Fylkesgartnar Ludv. Krohn Dale har arbeidt
ut plan for ordning og planting kring kyrkja og gravstaden: støttestøypinga
skal murast inn med gråstein, og utanfor i fjøra skal murast
og stellast til veg, som skal gå rundt soknestova. Austanfor kyrkja
er det meiningi å planta ymse slag prydtre. Planen er vedteken, og
arbeidet påbyrja. Dette arbeidet vart ferdig kring 1951. Det vart
nemnd at kyrkjegardsgrunnen var dårleg skikka til å grava oppatt
i. Ho inneheld mykje sigeleire, og det lyt ofte fyllast meir jord oppå.
Dette gjorde dei til dømes i 1961 i feltet nord for våpenhuset
mot kyrkjegardsmuren, og i 1963 mot heile vestsida. På slutten av
1980- talet var austsida av kyrkjegarden så skeiv vorten at det laut
ei storvøla til. No var det mest uråd å grava på
dette stykket, som attpåtil ligg i skråbakke. Då det
samstundes (1990) vart vedteke å utvida vegen frå kyrkjegardsporten
(hovudinngangen) slik at ein lettare kom fram med brøytereidskap
om vinteren, tok ein vekk ein gamal støttemur og fjerna nedste gravrekkja.
Det vart støypt ein solid mur langs sida, ny mold vart påfylt,
og dette feltet retta opp.
Betongmuren vart kledd med gråstein frå den
gamle muren, og oppå vart det oppsett eit gjerde. Det vart og laga
ny solid trapp mot denne delen av kyrkjegarden som no ligg noko høgare
enn vi var vande med. Mot sjøsida er oppsett eit gjerde i tre i
staden for det gamle notgjerdet som var sundrusta.
Her er påfylt jord kor det er meininga å
planta buskar til livd. Planane om planting kring kyrkje og kyrkjegard
som ikkje vart heilt til røyndom på 50-talet, ser soleis no
ut til å verta fullført.
Stien ned til til kyrkje og borgstove er no vorte «bilveg».
Asbjørn Bjørndal har synt stor velvilje og overlate ein del
av eigendomen sin til dette føremål. Me har fått ein
god veg til både køyre og gå i som ikkje er så
bratt som tidlegare. Utanfor borgstova vert det og noko endring. Vegen
her vert mindre bratt, og det vert beplantning mellom borgstova og kyrkja.
Romarheim kyrkje gard
Romarheim-krinsen, som ligg lengst inne i Hosanger sokn,
hadde støtt lengste veg til kyrkje og gravplass. Då det vart
kyrkjegard på Vike i 1875, tykte saktens også folket i Romarheim-krinsen
at dei hadde fått det etter måten lagleg. Men isvanskane kunne
stundom vera leie nok, jamvel om det ikkje var meir enn ei halv mils veg
om å gjera. Og litt etter hundreårsskiftet, då det var
tale om utviding av Vike kyrkjegard, meinte dei på Romarheim det
var betre dei fekk seg eigen gravplass, så vart det lettare for dei
ved gravferdar, og det tente til avlasting for Vike-gravstaden som heldt
på å verta for liten.
Men dei gjekk ikkje den vanlege vegen om heradsstyret,
men tok saki i si eiga hand, og kjøpte privat omlag eit mål
jord på Åsen i Romarheimsdalen. Stiftsdireksjonen gav 19. oktober
1910 godkjenning på at gravstaden vart nytta såleis:
420 kvadratmeter vert lagt ut til huslyd-gravstader åt
dei 14 huslydane som har kosta gravstaden. Resten av gravstaden skal brukast
til vegar, og til gravplassar åt dei som høyrer heime på
Romarheim, Stusdal, Nipo eller Dyrkolbotn, men ikkje høyrer til
nokon av desse huslydane. Vert den luten som ikkje er teke til huslyd-gravstader
for liten, fell retten til å hava desse vekk, og heile gravstaden
vert å nytta til ålmenn graving. I møte på Romarheim
den 13. desember 1910 vart huslydgravstadene delte, slik dei enno er.
Heradet har seinare overteke gravstaden.
Frå 1964, då «nye Lindås kommune»
vart skipa, er det dei som har teke over ansvaret for kyrkjegardane på
Vike og Romarheim.
Utsmykning av kyrkja
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
I bygdene våre har det alltid vore dei som har synt
særleg interesse for kyrkje og kyrkjeliv. Ein som kom til å
engasjere seg sterkt for kyrkja vår, var gardbrukar Ole Vike. På
30-talet tok han til som kyrkjeverje, og denne stillinga hadde han til
etter 75-års jubiléet (1966).
Mot slutten av 40-talet leia han det store arbeidet med
å utvida arealet kring kyrkja og borgstova. (Sjå meir om dette
under Vike kyrkjegard.)
I si tilrettelegging av arbeidet tenkte han alltid på
heilskapen og det estetiske i det som vart gjort.
Arbeidet kring kyrkja vart ferdig i midten av 50-talet
og har vore slik til desse dagar.
Men om eitt arbeid var ferdig, kom der nye til. Då
75-års høgtida nærma seg, var han med sin kjennskap
til kyrkja og det som trong gjerast der, sjølvskriven i arbeidet
med restaureringa og sjølve jubileumsfeiringa.
Etter mange år i kyrkja si teneste, fekk han så
tanken om at det burde koma glasmåleri i dei fremre glasa. Dette
ville gjeva kyrkja ekstra høgtid. Han såg det likevel vanskeleg
å finna midlar til dette. Difor sette han av ein sum til glasa av
eigne midlar. Til 100-års høgtida får no kyrkjelyden
glede av at desse glasa vert røyndom!
Me har ikkje lenger han Ole Vike med oss, men vonar at
ho Anna, kona hans, får høve til å vera til stades på
jubileumsdagen. Ho var sjølv aktiv i kristent arbeid i bygda her,
m.a. ei årrekkje som formann for den eine misjonsforeininga på
Vikanes. Vikesoknet gler seg over gåva!
KYRKJA VED ALLFARVEGEN
Forfatter: Per Lønning
Vike kapell var tenkt som kyrkje ved allfarvegen, og har
meir enn kyrkjer flest halde på si sentrale plassering jamvel i eit
samfunn der busetnad og kommunikasjonstilhøve har vore i radikalt
omskifte. Allfarveg den gongen var fjorden. Og ser me plasseringa av kyrkjehuset
på Vikaneset i høve til kontakt og samferdsle i det som den
gongen var Hosanger prestegjeld, slår det oss at plasseringa utfrå
tilhøva den gongen var heilt genial. Båtferdsla etter fjorden
var det som knytte grender og gardar saman, og i høve til Hosanger
kyrkje vart gudshuset på Vikaneset eit livsviktig tilskot til gudsteneste-
og kristenliv i ei grend der det var sjøen som knytte saman, medan
knauser og koller stengde.
I dag er samferdslemønsteret eit heilt anna, det
er køyrevegen til lands som knyter saman, medan me opplevar sjøen
skiljande på ein heilt annan måte enn i gamal tid. Men slik
hovudferdsleåra på fastlandssida no ein gong går, kan
me slå fast at Vike kapell ligg like sentralt som for 100 år
sidan. Og for dei som soknar til kyrkjelyden, er det svært mykje
enklare og tek mykje mindre tid å koma til gudsteneste i dag enn
i tipp-oldeforeldra våre si tid.
Det viktigaste når det gjeld ei kyrkje, er likevel
ikkje ei sentral plassering i høve til geografien, men sentral plassering
i høve til samfunn og folkeliv i det heile. Og der kan det vel vera
at dei omskifte som har gått for seg gjennom 100 år, kan verka
meir problematiske. Dei utfordringane eg her har i tankane, er ikkje særskilde
for Vike, dei gjeld folket vårt og kyrkja i det heile. Kor sentralt
ligg kyrkja i høve til dei vegane me ferdast på til dagleg?
Aldri hadde me så god tid som i dag, og aldri hadde me det så
annsamt. Det var ein gong då sundag og kyrkjeferd var eit kjærkomme
avbrot i kvardagsstriden på gardane, og helg og kvild vart opplevde
som dyrverdige livsgode av dei fleste. I dag vert helga lett til eit mas
med ting som me ikkje fekk tid til elles i veka, og det me har att av ho,
vert slukt opp av fritidsinteresser av det eine eller det andre slaget.
Svært mykje av dette kan vera godt og gagnleg i seg sjølv,
men duger det til å gje oss eit sentrum i tilveret, rekk det til
for å gje oss livsinnhald?
Kyrkjehuset på Vikaneset ligg sentralt til, ikkje
berre når me ser det frå fjordsida, der det lyfter seg så
fint i landskapet, og det kvite tårnet speglar seg i sjøen.
Det toler godt å sjåast av bilturisten på landevegen
og. Sentralt som det ligg der, skulle det minna oss om det heilt sentrale
i livet. Tilveret vårt treng eit midtpunkt. Fellesskapet i bygd og
grend treng ein samlingsstad i sorg, i glede og i tilbeding som gjev midtpunkt
til alt som heiter lyd og lag og menneskeleg samhøyr.
Gud signe Vike kapell og Vike kyrkjelyd! Gud lære
oss å samlast rundt det som er sjølve sentrum i tilveret:
Hans eige skapande og livsfornyande ord. Alt godt for kyrkjejubileet!
Dykkar Per Lønning.
Osterfjorden - eige prestegjeld
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Då Osterfjorden prestegjeld vart skipa 01.10.1967,
vart det klårt at der måtte reisast eiga soknekyrkje. Vike
skulle framleis vera kapellsokn. Presten som vart tilsett skulle vera sokneprest
i Modalen, Vike og Ostereidet sokna.
Desse har vore i teneste i det nye prestegjeldet:
Lars Vik var vikarprest frå 01.10.1967 - 01.06.1969.
Han styrde det nye Osterfjorden prestegjeld til den fyrste soknepresten
tok til.
Monrad Kristofer Taule, f 13.03.1908. Utdanna typograf
med meisterbrev. I fritida studerte han teologi. Krigen sette stoppar for
studiene, og han tok emb.eksamen i 1947. Han interesserte seg for sundagsskulearbeid,
var med å stifta Kristne Arbeideres Forbund, og ivra for Sjømannsmisjonen.
Til Osterfjorden kom han i 1969 og var her til 1976,
då han vart pensjonist. Monrad K. Taule døydde 27.06.89.
Helge Hitland, f 19.08.44, tok over som sokneprest i Osterfjorden
frå 01.06. 1976, og var her til 1984.
Vilhelm Overå, f 1948, er vår noverande sokneprest.
Han kom hit frå Loddefjord menighet, der han var frå 1979 -
1984. I Osterfjorden prestegjeld tok han til i juni 1984.
Kyrkjesongar Johannes Urdal
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
Klokkarane ved hovudkyrkja gjorde teneste ved alle kyrkjer
i prestegjeldet til 1842; då Mo og Eksingedalen fekk eigen klokkar.
I 1891, då Vike kapell vart bygt, reiste difor klokkar
Ole Mjøs frå Hosanger til Vike kvar gong det var gudsteneste.
I 1895 vart lærar Johannes Urdal tilsett som klokkar
i Vike. Johannes fekk tilsettingsbrevet frå biskop Hvoslef i Bergen.
Som tidlegare skrive var han klokkar her frå 1895
- 1911, og vikar i åra 1913 - 15.
Nils A. Urdal
Av Asbjørn Bjørndal
Etter gamle bilete å døme, var det karar
i sin beste alder som stod for byggjinga av kyrkja. Det kan ikkje seiast
om Nils A. Urdal, eller «Nils i Høyen», som han til
dagleg vart kalla. Han var fødd i 1874, og som 14-åring stod
han for alt tredreiararbeid som skulle utførast. Det er soleis han
som har dreia alt til altarringen og altartavla.
Døypefonten, som var i bruk fram til 1947, var
hans verk også. Han dreia den av eit stykke, måla den slik
at den skulle sjå ut som marmor. Oppe var den forma slik at eit gamaldags
emaljert vaskevannsfat passa oppi. I midten var det bora hol, slik at når
dåpsseremonien var over, var det berre å slå dåpsvatnet
i grunnen. Døypefonten som Nils dreia var i bruk i ca. 55 år,
så det er mange som har fått navn og velsigning ved den. Heldigvis
er den teke vare på.
Året 1920 vart det kjøpt eit lite orgel som
vart plassert i koret på venstre side, her var det svært trangt,
og elles ei lite høveleg plassering. I 1939 vart det kjøpt
nytt og større orgel. Dette skulle då plasserast på
galleriet, det gjekk den gongen rett over bak i kyrkja, og her var det
heller ikkje plass.
No kom «Nils i Høyen» inn att i bildet,
han bygde galleriet fram over midtgangen. Dette arbeidet gjorde han så
bra, at alle kan tru det har vore slik frå nytt av.
Det må også nemnast at Nils var kyrkjetenar
i Vike kapell i ei årrekkje, like til han reiste til dottera si på
Unneland. Han døydde i Hatlehaugen, 10.08.1959.
Maria Vike
Forfattar: Asbjørn Bjørndal og Eli Fjelde
Vikan.
Skal ein dra fram personar som har gjort ein stor innsats
for kyrkja her, lyt ein ta med Maria Vike, eller «Mario», som
var det namnet som vart brukt. Då kyrkja skulle byggjast, var det
«Mario» som koka all maten til arbeidskarane, og ho stelte
vél om dei.
Etter at kyrkja var reist, var det ho som fekk ansvaret
for varme og reinhald. Den gongen hadde dei spyttebakkar på golvet
mellom benkeradene. Ved gudstenester måtte desse vera reine og fylte
med sagerubb. Det var sikkert ikkje så triveleg å gjera dei
reine etter bruk.
Ved gudstenester på kalde vinterdagar måtte
«Mario» byrja fyringa kvelden før, og passa på
ovnen heile natta. Det seiest at ho både sagde og kløyvde
kyrkjeveden sjølv. Ovnen i kyrkja var høg og stor, ein koksovn
som sto på venstre sida i kyrkja. Den sto til 1966, då der
vart montert elektriske ovnar.
«Mario» hadde og ansvar for at «presten
befant sig vel» når han kom for å halda preik. Den gongen
kom presten frå Hosanger med rutebåten laurdags kvelden, og
han overnatta i «Prestestova». Dette var ei lita stove som
sto ned mot kaia i «Neset». Mellom hennar hus og «Prestestova»
gjekk ei smal rås som ho nytta når ho bar maten ned til han.
Sundags morgon måtte «Mario» gå
med frukost til han, då skulle han ha kaffi. Etter preika skulle
han også ha mat, men då var det kakao som var vanleg. I firetida
om ettermiddagen gjekk rutebåten utatt til Hosanger.
«Mario i Neset» vart tidleg enkje. På
den tida hadde ein ikkje sosialhjelp og trygdeordningar slik me er vande
med no. Ho laut syta for seg og sitt med mange og tunge arbeidstak. Det
var ingen 9-16 jobb ho hadde! Ho vart av alle karakterisert som eit uvanleg
snilt menneske, med ein venleg smil og gode ord til alle ho kom i kontakt
med. Dei siste åra ho levde, såg ho dårleg og hendene
hennar var krokete av hardt arbeid. Ho hadde likevel sut for kyrkja og
oppgåvene der, og tente trufast så lenge ho makta det. Arbeidsdagen
vart omlag 50 år. «Mario» levde frå 1851 - 1944.
Om Maria Vike kan det trygt seiast at ho tente Herren med glede.
Dei fyrste kyrkjelege handlingar
Det er ofte sagt : «Om hundre år er allting
gløymt». At dette lett kan verta røyndom om me ikkje
skriv ned hendingar og årstal, har synt seg fleire gonger i arbeidet
med festskriftet. Ikkje eingong arkiva har full oversikt.
Bøker kan mangla heilt, eller sider av bøkene
er borte.
Eg meinte at dei fyrste kyrkjelege handlingar kunne vera
av interesse, og leita etter det fyrste dåpsbarnet i Vike, og etter
det fyrste konfirmantkullet. Det fyrste barnet dei bar til dåpen
var ei jente.
Ho heitte Martha Monsdatter Eikefet, f. 10. okt. 1891,
og dåpsdagen var sundag 6. desember 1891. Dette var berre nokre få
dagar etter kyrkjevigsla!
Neste dåpsbarn var óg ei jente, Maria Andersdatter
Fjelde, f. 30. nov. 1891, og døypt 17. januar 1892.
Det har ikkje vore råd å finna noko om dei
fyrste konfirmantane i Vike. I utdrag frå «Prestejournal for
Hosanger 1875 - 1920» les me frå året 1895 at det har
vore søkt om konfirmantlesing i Vike.
Bispen avslår. Året etter, 1896, ny søknad.
Det er nemnt at det gjennomsnittleg er 9 konfirmantar i Vike. No finn me
ikkje meir om konfirmantlesing før år 1909. Det kjem då
søknad frå 16 mann om lesing på Vike. Merknad i prestejournalen
seier: «Presten kan greia det - det står ikkje på han».
Noko meir har eg ikkje funne nedskrive om dette.
Eldre menneske seier det var lenge mellom kvar konfirmasjon
her. Som oftast fór dei til Hosanger kyrkje. Nokre fór og
til Modalen. Dei er óg samde i at 2. konfirmantkullet er frå
1923. Då opplysningar om dei fyrste vantar, tek eg her med namna
på dei som vart konfirmerte den 26. august 1923:
Jenter: Maria Kleiveland, Selma Kleiveland, Gjertrud StorUrdal,
Maria Romarheim, Karen Stusdal, Julia Toen.
Gutar: Sivert Eikemo, Britanus Eikefet, Bjarne Toen,
Alf Bertin (Romarheim) Andersen Skår.
Konfirmasjonsminne
Av Arnhild Eidsnes.
28. sept. 1946 byrja eg konfirmantopplæring, eller
«gå for presten» som ein vanlegvis sa.
Erik Holm var sokneprest då, og me var 5 «lestraborn»
frå Romarheim, 5 frå Vikanes (Urdal skule), 2 frå Nottveit
og 8 frå Modalen.
Me reiste innover til Mo med rutebåten laurdagskvelden,
og foreldra våre hadde tinga hus til oss på forhånd hjå
kjende, eller kanskje slektningar.
Sundag var det gudsteneste i Mo kyrkje med obligatorisk
frammøte for «lestraborna». Likeeins til eit oppbyggande
møte som presten heldt sundag kveld, oftast i borgstova. Måndag
tok så konfirmantundervisninga til, 5 timar den dagen, med små
friminutt og ein lengre matpause. Tysdag hadde me 3 undervisningstimar,
før me fylgde rutebåten heimatt i middagstider.
Eg synest hugsa me hadde 5 slike «weekendar»
i løpet av september, oktober, mars, april, mai og konfirmasjonen
midt i juni. Om vinteren var der ofte så mykje is i Mofjorden at
det var meir usikkert å koma fram.
I tida mellom kvar «lestratur» hadde me heimearbeid,
salmevers som skulle lærast utanboks, Luthers katekisme var óg
til utanboks lære. Så fekk me skriftlege oppgåver eller
«stil». To av oppgåvene hugsa eg godt: «Fortel
om Jesus som sann Gud og sant menneske» og «Kva er Andens gjerning
med eit menneske». Vanskelege oppgåver for 14-åringar,
endå presten hadde forklara oss dette.
På konfirmasjonsdagen var «Havgula»
(eit sandfartøy) kyrkjebåt. Kl. 09.00 reiste me frå
Romarheim, og mykje folk var med. Presten heldt overhøyring og spurde
om likt og ulikt, også om ting som ikkje nett stod i katekisma eller
bibelsoga. Men me måtte kunna katekisma.
Me reiste att frå Mo i 14-tida, og det smaka med
festmat då me kom til middagsbordet. Gåver vart det óg.
Denne ordninga for konfirmantopplæring var gamal, og den varde heilt
fram til i 1949. Det året reiste borna frå Romarheim og Vikanes
til Hosanger kvar fredag heile sumaren gjennom.
Erik Holm heldt avskilspreik i Vike kapell 18. oktober
1950.
Song til heimbygda
Forfattar: Magne Haukøy sen.
I Hordaland ligg heimen vår,
her ætti bygde år for år.
I strev med grev
kvar onug far
fekk rundt sin gard.
Og Kroken heiter bygdi mi,
ho ligg so lognt, ho ligg so fri,
med sjø og tø,
og bjørkeli med fuglar i
Her finn du vikar, øyer, skjer,
og dalar tronge her og der,
ja, tind og rind,
og skogkledd ås
med krøtterrås.
Og inne millom knaus og knoll
du råkar på ein setervoll,
med bu og ku,
og hjuringstrall
ja, huldresvall.
I dokk og dæld du vatni ser,
som mørke speglar dei seg tèr,
og óm av lom,
og lette skvett
av fisk som sprett.
Og midt i bygdi kyrkja stend,
ho lyser mot den heile grend.
I helg ho skjelv,
den klokka rein,
bed inn kvar ein.
Ymse frå protokollar o.l.
Forfatter: Eli Fjelde Vikan
- Bispevisitas 15. - 18. juli 1893. «Kapellet på
Vike er med inventarium i god stand, og ved kirkegaardene er intet at bemerke».
(Biskop
Fredrik Waldemar Hvoslef).
- Eiga kyrkjebok vart innkjøpt i 1895.
- Salmebøker i Vike:
Kingos salmebok vart nytta i heile Hosanger til 1871.
I 1871 vart Landstad salmebok innført.
- 17.03.1907: Blix-salmane vart innførte i Vike
attåt Landstad med 51 mot 12 røyster.
- 13.05.1934: Soknemøte i Vike om byte av salmebok.
- 03.06.1934: Avrøyting om målføre
i salmebøkene. Nynorsk Salmebok vart innført i Vike (61 røyster
for nynorsk, mot 17 røyster på gamle Landstad).
- I dag nyttar me Norsk Salmebok (frå 1984).
- 04.10.1905: Var truleg fyrste gudstenesta på nynorsk
i Vike kapell.
- 07.12.1924: Nynorsk Iiturgi vart innført i Vike.
-------------------------------------------------------------------------------------
Informasjonen er henta frå «Festskrift Vike Kapellkyrkje».
som vart utgjeve i forbindelse med kyrkja sin 100 års- feiring i
1991. Ansvarleg redaktør : Eli Fjelde Vikan. Foto: ©Scandion |