Treskofabrikken i Sellevåg
Forfatter: Olav Aaraas
Publiseringsdato: 01.03.2001
Foto: Scandion.
I over eit halvt hundre år var treskofabrikken i
Sellevåg i drift og skapte verdifulle arbeidsplassar i distriktet.
Han ligg der no med sagbruket framleis i drift, som eit museum, på
vegen mellom Furenes og garden Brandanger. Ein del av produkta som vart
laga ved fabrikken, er også tekne vare på.
Ta på deg triskona og spring... Magne Sellevåg
fortel om drifta av treskofabrikken i Sellevåg. Du kan og sjå
biletserie som viser produksjonen av tresko.
Ta på deg triskona og spring..
Tresko er kanhende ikkje det mest kjende treproduktet
frå Sogn. Likevel var det eit plagg som var vanleg både på
liten og stor i eldre tider.
I ei lita bukt på austsida av Brandangersundet i
Gulen ligg garden Sellevåg. Inst i ein liten poll buldrar ein skummande
foss ut i sjøen, og midt i den ville fossen ligg eit kraftig jarnrøyr
som leiar ned til ein liten fabrikkbygning nede ved vatnet. Den gamle trebygningen
ligg støtt og godt i fjøra med ruvande bergveggar over og
attom seg. I sjøen ligg tømmer i lense og frå den store
døropninga høyrer du ramling av tunge hjul og kvininga av
skjerande sagblad. Treflis og spon flyt i sjøen, ligg i haugar kring
veggane og røpar at her arbeider ein med tre.
Frå dette beskjedne vesle huset strøymde
det i meir enn eit halvt århundre tresko ut over Hordaland og Sogn
og Fjordane, til glede for store og små. Idag er produksjonen for
lengst nedlagt, men enno står heile det fine anlegget urørt
og syner spor etter ei næring som gav viktige arbeidsplassar og inntekter
til folk i Sellevåg. I denne artikkelen skal me gå litt nærare
inn på den verksemda som vart dreven i Sellevåg.
Det var fossen som var sjølve grunnlaget for industriverksemda
på denne avsidesliggande garden, som tidlegare ikkje ein gong hadde
vegforbindelse, men berre kunne nåast med båt frå sjøsida.
Den fyrste som tok til å utnytte fossekrafta i større målestokk
var Endre Torkjelsson, som kjøpte Sellevåg i 1870. Han sette
i gang med mølledrift i fossen og dreiv denne mølla fram
til 1899. Då selde han fossen og jorda der til bergensaren Jon Arnoldsson
Kahrs, som straks starta oppbygging av Bergens Træskofabrik. Det
var nok mange gode grunnar til å legge fabrikken nett her. Fossen
var ei stabil og god energikjelde, frå dei store skogane i Indre
Sogn gjekk det ein straum av jekter med tre- materiale ut fjorden, så
transport både av råvarer og ferdige produkt var ikkje noko
problem. Vegen sør til Bergen var heller ikkje lang, og i Bergen
var det ein stor marknad for tresko kring hundreårsskiftet.
Den nye verksemda gav også grunnlag for større
busetnad i Sellevåg. Torkjel Olai, son til Endre Torkjelsson, busette
seg på Sæternes, vart formann på fabrikken og dreiv seinare
også landhandel på Sæternes. Son til Torkjel Olai, Joachim,
arbeidde også på fabrikken, og tok over heile eigedomen og
drifta i 1952. Etter kvart som etterspurnaden etter tresko vart mindre,
vart største vekta lagt på sagbruksdrift. Idag er sagbruksdrifta
einerådande, og det er Magne Sellevåg, eldste sonen til Joachim,
som har teke over drifta. I eit intervju har Magne Sellevåg fortalt
om drifta av treskofabrikken, som framleis står omlag slik den vart
oppsett for 87 år sidan. Me gjer merksam på at dette intervjuet
er ein del redigert:
Kva slags materiale nytta ein i treskorne?
- Det skulle vere mest mogeleg kvistfri furu. Dei fekk
tømmer frå Indre Sogn og noko frå Hardanger.
I gamle dagar kom vel tømmeret med jekter, seinare
er det komme med fraktebåtar. Dei fløytte stokkane inn i pollen
nedanfor fabrikken på flo sjø og la dei i lense. Sidan trekte
dei dei opp ettersom dei trong dei. Det var ein føremon at stokkane
låg i sjøen, for då heldt dei seg betre. Denne pollen
er laga slik at det er ein mur tvers over opninga. Det var laga slik for
at ein skulle kunne halda same vasstand heile tida, slik at tømmeret
flaut. Når sjøen fjøra ut, sørga elva for å
halda vatnet høgt innanfor.
Korleis trekte dei opp tømmeret til saga?
- I den tida eg har vore her har me nytta vinsj. Vinsjen
er vassdreven som alle dei andre maskinane i fabrikken. Tidlegare hadde
dei eit handdreve spel, ein stor stokk med eit hjul som dei drog med handamakt.
Det er borte no, men eg hugsar det. Idag får eg det meste av tømmeret
med bil, men eg har det likevel liggande i sjøen til det går
inn på saga.
Korleis har dei utnytta fossekrafta i fabrikken?
- I toppen av dalen har dei bygd ei dobbel steindemme
med luke. Frå demma går det eit turbinrøyr ned til sjølve
turbinen, som ligg i eine enden av fabrikkbygninga. Det var ein Francis-turbin,
bygd for lågt fall. Frå turbinen går det kraftoverføringar
til alle dei ulike maskinene i huset, med lange akslingar og reimoverføringar.
Vart det nokon gong mangel på vatn?
- Nei, det var svært sjeldan. Dersom det hadde
vore lange turkeperiodar, kunne det vel henda at ein måtte ta pausar,
men ein vart aldri arbeidslaus av den grunn. Det var alltid anna arbeid
som måtte utførast for hand, og maskinene produserte oftast
meir enn det ein kunne ta unna for hand. Det måtte vere under krigen,
då alle sto på hovudet etter tresko. Då gjekk det alt
reimer og tøy kunne halde.
Men elles kunne du lage opp eindel tresko og so ta pussearbeide.
Korleis føregjekk oppstartinga av maskinene?
- Luka oppe i demma sto nesten alltid open, slik at det
var trykk i røyret. Når dei opna ventilen i turbinen, sette
hovuddrivverket i gang. Dei einskilde maskinene kopla du inn etterkvart
som du nytta dei.
Lat oss sjå litt på sjølve produksjonsprosessen.
Kva var den fyrste arbeidsoppgåva?
- Fyrst måtte dei grovskjere emne. Det gjorde dei
på bandsaga. Til dette arbeidet måtte dei ha mal, -skant- etter
dei ulike storleikane og modellane. Det gjekk etter engelske tommemål,
innvendig målt.
Minste nummeret var 6, og so gjekk det eit kvart nummer
oppover for kvar storleik, heilt opp til elleve og ein halv. Skantane ligg
i hyller, ordna etter storleik og modell. Det var to ulike modellar: Sogn
og Stril.
Kva var det som skilde desse modellane?
- Sognamodellen var litt breiare enn Strilemodellen.
Dessutan hadde den vel litt meir svung i tåa. Eg veit ikkje kvifor
det var slik, dette er noko eldgamalt. Tidlegare hadde me skantar til båe
modellane, men Sognemodellen gjekk ut av produksjon i seinare år.
Det var jo mykje ekstraarbeid å halde på med to modellar. Eg
veit ikkje om etterspurnaden etter Sogneskorne gjekk ned, men me måtte
jo velje.
Teikna du omriss av skoen på emnet for du skar?
- Nei, det hadde du ikkje tid til. Det måtte gå
fort, så me la berre skantane på emnet og skar. Det var to
skantar for kvar sko, ein frå sida og ein med fotsåla. Så
måtte du skjere ein høgre- og ein venstresko, og det måtte
gå lynraskt. Fyrst skar du profilen frå sida, og du måtte
sjå etter i full fart kvar det var kvist, for det måtte vekk.
Kor mange par sko kunne de produsera i døgret?
- Vanlegvis greidde me 25 par i timen. Det var maskinene
som bestemde farta. Var det små storleikar, gjekk arbeidet raskare.
Det var 4 mann som jobba ved kvar si maskin. Då var det viktig å
halde same tempo på alle maskinene, elles stoppa det opp. Dei ulike
arbeidarane vart etter kvart spesialistar på kvar si maskin, og på
den måten gjekk det ganske raskt unna etterkvart.
Kva skjedde med emnet etter grovskjeringa?
- Då gjekk turen vidare til kopieringsmaskina.
Dette er ei maskin som formar nye emne etter ein originalmodell. Originalen
står fastspent i maskina, og ein førar sørger for at
maskina freser ut dei nye skorne nøyaktig som originalen. Det var
roterande knivar som skar. Me hadde to slike kopieringsmaskiner. Kopieringsmaskina
var slik at den laga to sko av gongen, ein høgre- og ein venstresko.
Det emnet som kom ut frå kopieringsmaskina var vel temmeleg
grovt?
- Det var temmeleg grovt, ja, men enno er det lenge før
skoen er ferdig. Frå kopieringsmaskina gjekk skorne til bandsaga
igjen. Der kappa me reine endane der skoen hadde vore festa i maskina.
Då var det utvendige grovarbeidet gjort. No skulle skorne utholast.
Til det nytta me to ulike maskiner. Fyrst gjekk skorne til ei iferåmaskin,
eller den som var for ifar. Det var ein fresemaskin, der ein laga sjølve
opninga i skoen. Her var det mange innstillingar. Du måtte ta høgre-
og venstresko kvar for seg, dessutan skulle du stille tjukna på solen.
På store sko var solen tjukkare enn på små. Når
ifaret var ferdig, gjekk turen vidare til boremaskina. Her arbeidde ein
seg fram i skoen. Denne maskina arbeidde også med følar etter
ein original. Når du var framme i tåa, stogga maskina av seg
sjølv, so du ikkje gjekk for langt.
Det var mykje maskinarbeid?
- Ja. Eg hugsar då eg arbeidde saman med far min
frå 1952. Då sto eg fyrst på bandsaga, medan han sto
ved kopieringsmaskinene. Då køyrde me seriar på 7-800
par, 70-80 i kvart nummer. Så bytta me plass, då sto eg og
grov ut ifaret, medan han sto og grov ut tåa.
No var grovarbeidet ferdig?
- Ja, men enno var det mykje arbeid som sto att. No skulle
skorne pussast, både inni og utanpå. Frå byrjinga har
dei nok pussa for hand, men far min skaffa ei pussemaskin som også
vart dreve med vasskraft. Det var ei bandpussemaskin. Bandet gjekk mellom
to hjul der ein kunne regulere stramminga, og så var det eit hjul
i midten til anlegg. No er det lenge sidan den maskina har vore i bruk.
Den ligg på loftet enno. Eg hugsar den låg på sida og
så sat dei oppå og pussa skorne med handverktøy. Dei
svidde skorne utanpå og glatta dei. Kanhende var det problem å
skaffe sandpapir fyrste tida.
Men inni skorne då?
- Inni skorne nytta dei jarn. Det var eitt jarn for botn,
så var det eitt for sidene, og til slutt var det å ta tollekniven
og glatte kantane. Det var viktig at det ikkje var flisar inni skorne!
Det var ikkje lett arbeid, for det skulle skje så fort.
Dei fleste treskorne var vel måla?
- Ja, etter at pussinga var ferdig, lakka me skorne med
treskolakk. Lakken var heilt svart. Til dette arbeidet hadde me ikkje anna
utstyr enn eit stativ å setje skoen på, ei lakkbøtte
og kost. Dette arbeidet gjekk alltid føre seg på loftet. Det
er lett å sjå, for golvet der oppe er enno heilt svart av lakk.
Me lakka skorne berre på sida utanpå. Under
var dei heilt ubehandla.
Kor mange sko kunne de produsere i løpet av eitt år
ved full produksjon?
- Omlag 60.000 par. Alle desse para måtte me bere
opp på loftet og lakka dei. Etterpå bar me dei ned att og pakka
dei for sal. I gamle dagar vart dei sende i sekkar, men i mi tid har me
berre nytta trekasser. Kassene vart leverte på dampskipsekspedisjonen,
først i Skjerjehamn, sidan på Furenes.
Kor mykje kunne de få for eit par sko?
- Du veit, det følgde no prisnivået etter
krigen. 5 kroner kanskje. Men under krigen var det eitt kilo smør
for eitt par tresko. Smør var mangelvare den gongen og verdsett
høgt.
Sidan er det gått nedover med etterspurnaden?
- Ja, etter krigen gjekk det gradvis nedover. Då
la me gradvis om produksjonen. Då me tok over sette me også
igang produksjon av skaft til ulike reiskap. Det var til øks, sleggje,
hammar og grafse.
Til denne produksjoner kunne me ikkje nytte furutre.
Det var ask, og mesteparten fekk me frå Hardanger og Osterfjorden
Me leverte skaft til handelsmenn, vegvesenet, telegrafverket og andre.
Ofte leverte me tresko og skaft parallelt. Produksjonen av tresko og skaft
tok slutt i 1960-åra. Sidan kom det eit lite oppsving i etterspurnaden.
Dei ville ha det som ein slags husflidsartikkel, til rosemåling.
Det har vore folk her som ynskte å nytte tresko
til blomsterdekorasjonar også. Dei var ikkje så opptekne av
kvaliteten, kunne gjerne ta sko med kvistar og feil. Men me sel ikkje meir
no. Når me har heile anlegget her, vil me også ha att sko,
så me kan sjå sjølve produktet og korleis det skal vera,
- seier Magne Sellevåg, den siste treskofabrikanten på Vestlandet.
Bilete frå produksjonen
Demma. Foto: Scandion
I toppen av dalen har dei bygd ei dobbel steindemme med
luke. Frå demma går det eit turbinrøyr ned til sjølve
turbinen, som ligg i eine enden av fabrikkbygninga. Det er ein Francis-turbin,
bygd for lågt fall. Frå turbinen går det kraftoverføringar
til alle dei ulike maskinene i huset, med lange akslingar og reimoverføringar.
Del av turbinen. Foto: Scandion.
Frå demma går det eit turbinrøyr ned
til sjølve turbinen, som ligg i eine enden av fabrikkbygninga. Det
er ein Francis-turbin, bygd for lågt fall. Frå turbinen går
det kraftoverføringar til alle dei ulike maskinene i fabrikken,
med lange akslingar og reimoverføringar. Luka oppe i demma sto nesten
alltid open, slik at det var trykk i røyret. Når dei opna
ventilen i turbinen, sette hovuddrivverket i gang. Dei einskilde maskinene
vart kopla inn etterkvart som dei vart nytta.
Saga. Foto: Scandion.
I den tida Magne Sellevåg har arbeidd ved treskofabrikken,
har ein nytta vinsj for å dra tømmeret inn på saga.
Vinsjen er vassdreven som alle dei andre maskinane i fabrikken. Tidlegare
hadde dei eit handdreve spel, ein stor stokk med eit hjul som dei drog
med handamakt. Det er borte no, men Magne hugsar det. Idag får han
det meste av tømmeret med bil, men det blir likevel liggande i sjøen
til det går inn på saga. På saga vart stokkane skorne
opp i lange emner i passande tjukkleik, som gjekk vidare til ei sag som
kappa dei opp til treskoemner. Denne saga er å finne i fabrikken
men er ikkje i drift. Treskoemna gjekk så vidare til bandsaga.
Bandsaga. Foto: Scandion.
I bandsaga vart emna grovskorne. Til dette arbeidet måtte
dei ha mal, "skant" etter dei ulike storleikane og modellane. Det gjekk
etter engelske tommemål, innvendig målt. Minste nummeret var
6, og so gjekk det eit kvart nummer oppover for kvar storleik, heilt opp
til elleve og ein halv. Skantane ligg i hyller, ordna etter storleik og
modell. Det var to ulike modellar: Sogn og Stril. Sognamodellen var litt
breiare enn Strilemodellen. Dessutan hadde den vel litt meir svung i tåa.
Tidlegare var det skantar til båe modellane, men Sognemodellen gjekk
ut av produksjon i seinare år. Det var jo mykje ekstraarbeid å
halde på med to modellar. Arbeidet i bandsaga måtte gå
fort. Det var ikkje tid til å teikna omriss på skoen på
emnet. Ein la berre skantane på emnet og skar. Det var to skantar
for kvar sko, ein frå sida og ein med "fotsåla . Så måtte
det skjere ein høgre- og ein venstresko, og det måtte gå
lynraskt. Fyrst skar ein profilen frå sida, og ein måtte sjå
etter i full fart kvar det var kvist, for det måtte vekk. Så
bar ferda vidare til kopieringsmaskina.
Kopieringsmaskina. Foto: Scandion.
Etter grovskjering hamna emnet her i kopieringsmaskina.
Dette er ei maskin som formar nye emne etter ein originalmodell. Originalen
står fastspent i maskina, og ein "førar" syter for at maskina
fresar ut dei nye skorne nøyaktig som originalen. Det var roterande
knivar som skar. I fabrikken er det to slike maskiner. Dei laga to skor
av gongen, ein høgre- og ein venstresko. Frå kopieringsmaskina
gjekk skorne til bandsaga igjen. Der kappa ein reine endane der skoen hadde
vore festa i maskina. Då var det utvendige grovarbeidet gjort. No
skulle skorne utholast. Til det nytta ein to ulike maskiner. Fyrst gjekk
skorne til ei "iferåmaskin", eller den som var for ifar.
Magne Sellevåg i ifarmaskina. Foto: Scandion.
Når skoemnet kom fram til ifarmaskina var det utvendige
grovarbeidet gjort. No skulle skorne utholast - d.v.s laga sjølve
opninga i skoen. eller den som var for ifar. Her var det mange innstillingar.
Ein måtte ta høgre- og venstresko kvar for seg, dessutan skulle
ein stille tjukna på solen. På store sko var solen tjukkare
enn på små. Når ifaret var ferdig, gjekk turen til boremaskina.
Magne Sellevåg i boremaskina. Foto: Scandion.
Når ifaret var utfrest, gjekk turen vidare til boremaskina.
Her arbeidde ein seg fram i skoen. Denne maskina arbeidde også med
følar etter ein original (skoen i midten). Når ein var framme
i tåa, stogga maskina av seg sjølv, so ein ikkje gjekk for
langt. Neste steg på vegen til ferdig sko var pussemaskina.
Pussemaskin. Foto: Scandion.
I maskinene har ein fått gjort grovarbeidet. No
skal skorne pussast, både inni og utanpå. Frå byrjinga
har dei nok pussa for hand, men Joachim, far til Magne, skaffa ei pussemaskin
som også vert drive med vasskraft. Det er ei bandpussemaskin. Bandet
går mellom to hjul der ein kan regulere stramminga, og så er
det eit hjul i midten til anlegg. Inni skorne nytta dei jarn. Det var eitt
jarn for botn, så var det eitt for sidene, og til slutt var det å
ta tollekniven og glatte kantane. Det var viktig at det ikkje var flisar
inni skorne! Det var ikkje lett arbeid, for det skulle skje så fort.
Etter at pussinga var ferdig, vart skorne lakka med treskolakk. Lakken
var heilt svart. Til dette arbeidet hadde ein ikkje anna utstyr enn eit
stativ å setje skoen på, ei lakkbøtte og kost. Dette
arbeidet gjekk alltid føre seg på loftet. Det er lett å
sjå, for golvet der oppe er enno heilt svart av lakk. Ein lakka skorne
berre på sida utanpå. Under var dei heilt ubehandla. Og då
er treskoen ferdig og ligg her på lager.
Lager med nylakka tresko. Foto: Scandion.
Og her er dei, tå mot tå. Stril (til venstre)
- og Sogning. Foto: Scandion.
Modeller av tresko. Foto: Scandion.
Maskin for produksjon av skaft. Foto: Scandion.
Etter krigen gjekk det gradvis nedover med treskoproduksjonen.
Det vart då sett igang produksjon av skaft til ulike reiskap. Det
var til øks, sleggje, hammar og grafse. Til denne produksjoner kunne
ein ikkje nytte furutre. Det var ask, og mesteparten kom frå Hardanger
og Osterfjorden. Fabrikken leverte skaft til handelsmenn, vegvesenet, telegrafverket
og andre. Ofte vart det leverte tresko og skaft parallelt. Produksjonen
av tresko og skaft tok slutt i 1960-åra. Sidan kom det eit lite oppsving
i etterspurnaden. Dei ville ha det som ein slags husflidsartikkel, til
rosemåling. Det har vore folk her som ynskte å nytte tresko
til blomsterdekorasjonar også. Dei var ikkje så opptekne av
kvaliteten, kunne gjerne ta sko med kvistar og feil.
Slipemaskin for handverktøy. Foto: Scandion.
I produksjonen vert det brukt ulikt verktøy i maskiner,
og handverktøy må kvessast på slipemaskina.
Fres. Foto: Scandion.
Ja, då gjenstår berre ein ting.
Å ta turen innom treskofabrikken og med eigne auge
sjå korleis produksjonen gjekk føre seg.
Alt står her som folk nyss har gått ut døra.
Saga er framleis i bruk, ei av dei siste drivne med vasskraft.
Sjå på demma, - dei kunne mure, dei gamle.
Røyrgata, klinka med gloande jernboltar og klingande
hamrar.
Vasstraumen mot turbinskovlane, - akslingar - reimar.
Maskiner som produserte 60000 treskopar i året.
Spon på golvet.
Sogning og stril.
|