Mjømna ....det nye kommunikasjonssenter
i Ytre Gulen
Forfatter: Gjert Iversen
Publiseringsdato: 15.07.2004 14:03
På Mjømna og øyane i Ytre Gulen har
det vore busetting i mange hundre år. Frå "jektetida" kan vi
lese at det var mykje trafikk i leia frå Sogn og Nordland, og skutene
la seg til vanleg i Glavær og ved Mjømna, mens dei venta på
passande vind (bør) for vidare segling.
På Mjømna som mange stader langs kysten har
det starta i det små. Først med handel og dampskipsekspedisjon.
Av dei store øyane i Ytre Gulen er Mjømna
den minste. Eigen skulekrets vart oppretta i 1914. Fylkesbaatane eller
"Nordre Bergenhus Amt", som det heitte den gongen, tok Mjømna opp
i sine ruter alt i 1892.
Gjert
Iversen starta opp handel på Mjømna i ei sjøbu i 1886,
der han på same tid dreiv tranbrenneri.
Det har vore ei fin utvikling på handelsstaden
i alle år frametter. Når handelen på Mjømna vart
dreven av Gjert Iversen selde dei alle slags varer, ja til og med brennevin
var å få kjøpt, ikkje på flasker, men det vart
seldt frå eikedunker eller "Anker" som dei kalla det.
På Mjømna var det ikkje kai for å ta
imot rutebåten før i 1932. Båten måtte bordast
i sundet, og ein kan tenkje seg det slitet det måtte vere å
ro storbåten i all slags ver. Det vert fortalt at når rutebåten
bakka opp vest av kyrkja i nordavind - så rak dei mest like til Migemaurskjæret
før dei vart ferdig å laste og losse. Og så var det
å ro med lasta båt mot vinden oppatt til handelsstaden.
Ellers kan ein lure på kor folk fekk forsyningar,
forbruksvarer frå i den tida.
Handelstaden Mjømna - post og båtekspedisjon.
På Skjerjehamn og på Blomholm var det "Kremmarleie"
og etter slutt på Blomholm kom Børholmen, med både handel
og gjestgiveri - så det var vel der dei rodde til for å få
dekka sine behov.
På sine småbruk produserte dei nok ein god
del av trengande mat, - og så var sjøen eit godt spisskammer.
Mjømna fekk postopneri i 1893. På same tid
som det kom telefon til staden, - og Gjert Iversen var både poststyrar
og telefonbestyrar. Dei tre fyrste åra som poststyrar var utan løn
- ein fin service som folket sette stor pris på.
Emma og Alf.
Først på trettiåra overtok Alf Iversen,
son til Gjert, handelsstaden og bygde bustadhus med butikk på kai-eigedomen.
Alf var lite opptatt av opningstid, om folk kom seint
så fekk dei det dei trengte. Det må nemnast at Alf var den
som lot fiskaren få det som skulle til av proviant når dei
rusta ut for langturar både sumar og vinter. Som oftast var det "krita"
i slike høve, men Alf stola på dei han handla med, og det
gjekk som oftast godt.
Eg vil og få med at Shetlands-Larsen provianterte
på Mjømna når han for gjennom sundet under krigen. Det
er vel dei ferraste som har fått med seg.
F.v. Bjarne Fagerbakke, Reidar Flethe (Førde postkontor),
Odin Ottesen og Astrid Fagerbakke.
Ny kai stod ferdig i 1933, ei av dei beste i leia etter utsagn
frå dei som førde rutebåtane. Kaia vart solid murt opp
frå botnen, - store mengder stein vart førd i lektere frå
steinbrot nord og vest for Mjømna.
Alf Iversen bygde seinare på eigedomen i fleire
trinn. Til og med kom der opp eige rom for fødande, som jordmora
- kona hans hadde å ta ansvar for i området.
Når det fyrste tankanlegget kom på Mjømna
vart det mykje lettare for fiske- og fraktebåtane. Eit stort pluss
i konkurransen med Skjerjehamn og Eivindvik på den tida.
Kaianlegg på Mjømna med båtbrygger.
Alf Iversen var i tillegg til å vere handelsmann, aktivt
med i styre og stell i kommunen i fleire periodar av sitt yrkesaktive liv.
Han døydde i 1968 - og dotterera Astrid, som var gift med Bjarne
Fagerbakke, tok over forretninga. Det var naturleg, for ho hadde det rette
forretningstalentet og kjende både kundane og innkjøpsrutinane
for handelen på Mjømna.
Dei bygde om butikken, frå å ekspedere kvar
kunde, til sjølvbetening i 1979.
Etter at Skjerjehamn vart lagt ned som postkontor for
øyane vart dette flytta til Mjømna med Astrid som poststyrar.
Ho har sidan gått i farens fotspor med stadig utbygging og forbetringar.
Ekspressbåtane til og frå Bergen gjer at Mjømna
i aller høgste grad er eit knutepunkt for Ytre Gulen. Bussar og
bilfarande rullar nå på vegane og over bruene som har knytt
øyane saman.
Bjarne Fagerbakke.
I dag er det 4. generasjon som driv handelstaden på
Mjømna. John Terje Fagerbakke, son til Astrid og Bjarne, er den
som eig og driv staden nå.
Utviklinga har vore ekstra stor dei siste åra. Det
er kome tankanlegg både for bensin og diesel, med kortautomat, slik
at ein til alle tider på døgnet kan få drivstoff.
Det er i tillegg opna serveringsstad "Sjøbua Pub"
- så ingen treng reisa forbi Mjømna utan å få
noko i livet.
Så ein får seia at ringen er slutta, det byrja
med mat og drikke, noko det framleis er råd å få på
Mjømna.
M/K "AGTIV". Bygd i England i 1900. 60 fot lang og 14
fot brei. 25 HK Wicmann motor.
Kjøpt til Mjømna 15/10 1920.
Eigarar: Gustav Kversøy, Elvin Andersen, Gjert
Iversen og Alf Iversen.
|