Varehandel
i Gulen
Forfatter: Ingolf Austgulen
Publiseringsdato: 14.02.2004
I Gulen og Brekke etablerte dei fleste handelsmenn seg
i takt med det rutenettet Fylkesbaatane og Lindås Masfjorden Dampbåtlag
la opp til utover på 1800-talet og kanskje særleg i første
halvdel av 1900-talet.
Båtrutene var sentrale i dette opplegget, for dei
stod for transporten av dei fleste produkta som vart selde. Men det var
ikkje lett å få rutebåtane til å stoppe langs leia
på kysten og inne i fjordane.
Fleire stader måtte i mange år nøye
seg med å få borde rutebåten ute i sundet eller på
fjorden, og laste om både varer og folk til dei storbåtane
som vart nytta i det høve. Det oppstad i denne samanheng det som
vart kalla "tjuaruter"; slike som tok frakting til dei mindre stadane.
Desse båtane kunne legge til mindre kaianlegg -
og hadde gjerne lågare fraktesatsar, noko som hadde mykje å
seie for handelsmennene.
Men etter kvart som bygdene, gjerne med handelsmenn i
spissen, fekk oppført skikkelege brygger slik at større båtar
kunne legge til, så overtok Fylkesbaatane snart både rutene
og dei båtane som hadde trafikkert i konkurransen.
Det var helst unge menn som fann grunnlag for å
starte butikk i heimtraktene - og då var det ein handelsskule og
litt praksis som måtte til for å få handelsbrev, noko
som var pålagt for etablering av handel. Bygdefolket og handelsmenn
"jobba" vanlegvis på lag - dei trengde kvarandre og dei ville gjerne
skapa utvikling i bygda.
Men nye tider og nye behov endra seg etter kvart på
mange strukturar, og folk måtte ha betre kommunikasjon. Det vart
bygt vegar med bruer som knytte samfunn saman. Og gradvis vart varetransporten
flytta frå sjø til land. Dermed slutta mange handelsmenn si
forretningsdrift på kaiområda rundt om. Nokre butikkar som
låg lagleg til, kunne likevel halde fram, men stort sett har dei
siste åra skapt rasjonalisering, sentralisering med sikker bedriftsøkonomi
som overordna mål.
Dette er historia om den rolla butikkane i Gulen hadde
for folket. Stor takk til alle som har sendt innlegg - der dei fortel om
opplevingar i og omkring butikken, og har med historie om start- og utviklingsfasar
vidare.
Du kan også lese innlegg frå kundar, spesielt
dei som hadde dagsreise for å kome til handelsmannen. Fraktefartøy
og agentbåtar som hadde nær tilknytning til handelsstadane
ute i distrikta har og fått sine sider. Til slutt vil eg takke Einar
Nordgulen for god hjelp i arbeidet med hefte.
Ingolf Austgulen
Innhaldsliste - Varehandel i Gulen
Fargerike år....
Travle dagar med handel
Handelsmann Henrik Haveland
Frå Hyllestad som butikkjente
til filialstyrar på Oppdalsøyra
Handelsmann Olav Sognefest
Handelsmann Sigvard Rutledal
Rutledal Handelshus
Handelsmann Trygve Nordgulen
Straume ...over sjø og
land
Austgulen Innkjøpslag
Thoralf Westervik
Skjerjehamn .. ei historisk
perle
Eidsbotn Handel
Næss Landhandel
Vakker dal mellom fjord og fjell
Ellingsen Dagligvarer
Sæternes Landhandel
Bremnes Handel
Brekke Samyrkelag
Eivindvik - møteplass
i Gulen
Mjømna ....det nye kommunikasjonssenter
i Ytre Gulen
Nyhamar - sentral samlingsplass
på Hisarøy
Starta forretning i stova
Dingja - handels- og feriestad
Småmagasinet i Midthunvågen
Guløy - ein av dei eldste
handels- og rutebåtstadane i Gulen
Furenes - eit maritimt miljø
og base for reketrålere
Haveland Landhandel
Det var på Øyra det
skjedde
E. Sellevåg på
Ånneland
Trivelege grender mellom fjella
E. Ellingsen AS
Dalsøyra Landhandel
Byrknes - den folkerike øya
ut mot havet
Byrknes ... i sentrum der gamalt
og nytt møtast
Den første bilen i Austgulfjorden
Oppdalsøyra - der
folket i fjorden møtast
Oppedal Handel
Fraktefart i Gulen
Agentbåtane langs kysten
Agentbåten Måken
|