Skjerjehamn .. ei historisk perle
Forfatter: Bjarne Hesvik
Publiseringsdato: 08.09.2004
Minst eit dusin gulingar fann sine ektefeller på
Skjerjehamn i dei åra det var stor aktivitet der. AMOR - kjærleikens
gud - svevde nok både lågt og ofte over den idylliske holmen.
Eit knutepunkt i Gulen gjennom generasjonar har vore Skjerjehamn.
Det finst mange skrivemåtar på stadnamnet som ikkje er brukt
til gardsnamn nokon andre stader i Noreg. Uttalen er Skjærjehamn.
I 1665 var skrivemåten Schierjehafen, i 1723 skreiv dei Scherjehafn.
Det kjem av det gamalnorske Skjerjahofn, som tyder skjeret utanfor hamnen.
Gjestgjevarstaden i bakgrunnen.
Eit teikn på at det har budd folk på dette knutepunktet
frå eldgamal tid finn vi på Blidensol. I 1923 fann A. Nummedal
to steinalderbuplassar der.
Det er sannsynleg at Skjerjehamn har hatt fastbuande sidan
slutten av 1500-talet. Den gode hamna har truleg vore brukt så lenge
folk i Gulen har ferdast på sjøen.
I 1641 skreiv "ærlege og mandhaftige Georg Reichwein,
oberstløytnant her i lenet" eit brev om ymse forsvarstiltak i Bergen.
Brevet var datert "Schierhav 8. februar 1641". Av dette
kan ein då gå ut fra at det har vore ein form for gjestgjeveri
der.
Vi veit sikkert at Skjerjehamn har vore kremarleie frå
gamalt av. Bergenskjøpmenn oppretta slike langs kysten, der det
vart bygd hus og skapt handelsverksemd. Det vart handla med øl,
brennevin, tobakk, salt, jern, korn og ein del andre varer.
Det har lukkast å finne prov på at Jon Dirch
har drive kremarleie i Skjerjehamn på 1640-talet. Han kom til staden
truleg før 1640, og han starta også kremarleie i Selevåg.
Truleg fekk han ikkje driva handel særleg lenge, for i 1664 vart
han saksøkt for å ha vore i slagsmål på tinget.
Han vart dømd til "stevnetold på 1 Rdl."
Ein Gabriel Andreas Jæger, som dreiv gjestgjevarstaden
frå 1753, kom og på kant med lova. Han hadde drive ulovleg
sal av øl og brennevin på søn- og helligdagar ved kyrkja
i Eivindvik. Tvisten enda med at Jæger vart dømd til å
betale bøter til staten.
Skjerjehamn i Gulen var i si tid ein svært sentral
stad i ferdsla mellom Bergen og Sogn, noko som skulle gå fram av
dette biletet frå hundreårsskiftet. (Utlånt av Sogn Folkemuseum
ved Fylkesarkivet).
I lang tid var Skjerjehamn tingstad. Kor lenge er uvisst,
men første gong ein med visse kan seia det var ting der var i 1697.
På tinget i 1774 vart det lagt ned forbod for folk
på landsbygda om å "ta tiggerstaven fatt" utan løyve
frå Stiftamtmannen.
Dei stakkarane som i si armod vart tekne i tigging, vart
sende til Fredrikshamn. Mennene til Citadellet der, kvinnene til spinnehuset
i Bergen.
I 1780 var det i alt 19 saker om "legdemål". Alle
hadde vore for tidleg til sengs med konene sine.
I slike saker passa både presten og futen godt på,
for dei fekk sin del av pengane som kom inn i bøter for slike "brotsverk".
Det var mange som prøvde seg med gjestgjevari på
Skjerjehamn fram gjennom tidene. Einskilde dreiv i fleire år, andre
kortare tid. I 1801 er Lars Helland nemd som gjestgjevar, og tidlegare
gjestgjevar Gabriel Jæger budde på plassen Blidensol.
Øllegaard
og Otto Schreuder
I 1868 heitte landhandlaren Wilhelm Schreuder, og etter
han dreiv sonen Otto Schreuder frå 1901. Otto Schreuder dreiv Skjerjehamn
fram til 1918, då flytte han og huslyden til Bergen. Otto Schreuder
var stortingsmann for Høyre og møtte på tinget 1903-06,
og han fekk 7. juni-medaljen i 1906.
Otto Schreuder fekk Skjerjehamn til å bløma.
I hans tid kom postopneri, telegrafstasjon og rikstelefon. Han bygde kai,
og han sette opp den store hovudbygningen som står der enno. I 1869
sette han opp eit stort trelastlager. Landhandelen auka sterkt. Skjerjehamn
vart omlastingsplass for fleire båtruter.
På Skjerjehamn vart det kjøpt opp alle slags
varer, og spesielt produkter som havet hadde å tilby. Laks, kveite,
hummer og ål var ettertrakta varer på den tida som nå,
og kjøpmann Schrauder var storeksportør av desse produkta
til England.
Ja, så kjent og så god forretning var det
at ein engelskmann etablerte seg på Skjerjehamn, på sin eigen
holme vis a vis kaianlegget.
Der bygde han ei prektig sjøbu, for oppkjøp,
pakking og vidaresending. Han dreiv 7-8 år, men Schrauder var for
sterk i konkurransen, og engelskmannen pakka saman og drog over Nordsjøen
og heim.
Flyfoto av gjestgjevarstaden Skjerjehamn som også
har vore tingstad.
Fotografi: L. Trædal. Han var lækjar i Gulen
1925 - 1939 og prøvde med fly frå 1934.
Men flybråket "skremde folk frå sans og samling
første vendene" skriv Ivar Kleiva i
"Gulen i gammal og ny tid".
Schrauder på Skjerjehamn vart vide kjend for sitt
initiativ og popularitet, og broren Hans, som då var reisande på
fjordane, hjelpte godt til.
Men stundom kunne den kjære broren gå litt
over streken, som til dømes då han var i Indre Sogn - og fjorden
var full av maneter. Til sogningane sa han: - "Send kassar til bror min
på Skjerjehamn, han kjøper og finn omsetnad for alt".
Indre-sogningane beit på, og rutebåten i Sogndal
lasta om bord maneter for Skjerjehamn.
Då Schreuder fekk sjå kassane med maneter
i vinsjen på veg til kaien, kom det klårt og tydeleg: "Å....
der har min broder, Hans, vært ute og gått igjen".
Mange historier kan forteljast om hendingar på og
ved Skjerjehamn. Om skip som forliste, grunnstøytte i det ureine
farvatnet i ytre Sognefjorden og ved byrknesøyane.
Båtane vart på ymse vis buksert til Skjerjehamn
for slipping og reparasjon. Ellers forliste både D/S "Firda" og "Gula"
ved Skjerjehamn. "Firda" vart overlasta med materialer (dekkslast) frå
trelastlageret, og krenka kort og godt etter å ha lagt frå
kaien. "Gula sleit fortøyningane ei stormnatt og la seg på
skjæra utanfor kaien. Ingen menneskeliv gjekk tapt ved desse dramatiske
hendingane.
Skjerjehamn omkring 1900.
Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane starta ruter på Skjerjehamn
då selskapet kom i drift i 1858. Då vart det skikkeleg fart
i ruteferdsla mellom Bergen og Sogn. Men alt i 1839 hadde dampbåten
"Bjørgvin" rute mellom Stavanger - Bergen - Lærdal.
Då hende det og at båten var oppom Skjerjehamn.
I 1843 vart "Constitusjonen" sett inn i same ruta. Men folk var redde for
å reisa med dampbåten den første tida. Dei motige fekk
namnet sitt på prent.
Etter 1858 vart Skjerjehamn eit sentrum for ruteferdsla
på Sogn og Fjordane.
I "Skillingsmagasinet" for 1870 står det skrive
om "Handelssenteret Skjerjehamn beliggende ved fjordens munning". Staden
var ein sterk kontrast til det nakne landskapet ytst i Sognefjorden.
Med dei kvitmåla og velstelte husa, med små
grønne flekker og nokre få trer, var staden "et venlig skue".
Skjerjehamn var første anløpstaden nord for Bergen for handelsskipa
som skulle nordover, skriv "Skillingsmagasinet" for vel 130 år sidan.
Livet på denne staden i Ytre Sognefjorden har bydd
på strev og arbeid for dei som slo seg til der. Og gamle kjeldeskrifter
gjev oss bilete på at folk ikkje alltid var så lette å
ha med å gjera. I rettsprotokollar og i skrifteprotokollar finn vi
små setningar som fortel mykje. Stridbar natur og stridbare folk
kan vi freistas til å tenkja.
Truleg var brennevinshandelen årsak til at mange
rauk opp i krangel. I alle høve vart prost Dahl så lei heile
brennevinet at han kjøpte eigedomen Skjerjehamn i 1840 for å
få slutt på handelen av denne vara. Men han var kanskje ikkje
den rette til å driva handelsstaden, han let den tidlegare eigaren
Nathanael Ross få kjøpa staden att i 1847.
Handelsmann
og postopnar Johannes Steine
Skjerjehamn var ein livleg handelstad og det største
kommunikasjonssenter i Ytre Sogn i mange år.
I 1918 tok svigerson til Otto Schreuder, Johannes Steine
over drifta. Han utvikla staden vidare, bygde større trelastlager,
ny butikk, kontor og venterom. Starta opp med notbarkeri, nothenge, slipp
og mekanisk verkstad.
Dei produserte til og med sin eigen motor FØNIX
- gjerne kalla Skjerjehams-motor. Mange fiske- og turbåtar i nærområdet
fekk montert FØNIX - i den tida.
Nedgangstida i tretti-åra gjorde at Steine selde
nothenga, bakeriet og eigedomen med slippen og verkstaden. Den nye eigaren
Sigurd Rognsvåg, saman med sine to søner, dreiv verksemda
ei tid på Skjerjehamn.
Johannes Steine døde i 1945.
Julepynting i butikken på Skjerjehamn.
Ingolf Troland, saman med si kone Arny frå Austevoll,
kjøpte Skjerjehamn i 1946, og fortsette drifta med handel, post,
telefon, hotell og dampskipsekspedisjon. I 1954 flytte Troland frå
Skjerjehamn, og etablerte seg med forretning i Fana.
Franz Hesvik frå Ulvik og kona Sigrid Strømmen
frå Solund overtok så drifta på Skjerjehamn.
Dei rusta opp eigedomen, moderniserte fleire bygg bl.a.
hotellet. Det fine hotellet, med mange rom vart som tidlegare utleigd for
gjester fram til 1976.
Ved pensjonsalderen reiste Hesvik og kona Sigrid til Bergen,
- og drifta på Skjerjehamn vart lagd ned. Borna Arne, Bjarne og Målfrid
har i alle år etter flyttinga til Bergen helde eigedomen i god stand,
og brukar staden som landstad. Ein rosverdig innsats frå desse tre,
har førd til at Skjerjehamn framleis er ein idyllisk stad. Dei siste
åra er hotellet blitt opna for leige til feriegjestar - noko som
har slått godt an.
Bernhard Hesvik med telefonekspedisjonen.
På Skjerjehamn - butikken, postkontoret, telefonsentralen
og hotellet kom der stadig nye trivelege jenter for å jobbe. Og når
verkstaden, slippen og trelastlageret var i drift så var det også
ein del unge gutar som vanka på denne holmen.
Det var mange som forelska seg i desse åra då
der var stor aktivitet på Skjerjehamn. Ein pensjonert guling fortel
at han og mange av hans kjende laga seg svært ofte ærend til
Skjerjehamn, - ikkje minst for å sjå og få prate med
dei kjekke butikk- og postdamene.
Sigrid og Bernhard Hesvik med to av borna Bjarne, Målfrid
og hunden Bella.
Kundane som vanka rundt hadde god tid - og då var det
lett å kome fram til - få dei smila og gode blikk som varma
så inderleg godt innerst inne.
Tok ein turen til Skjerjehamn på kvelden når
rutebåten kom, - så vart det gjerne ein lett omfavnelse med
ein "russisk" og eit "jordbærkyss" i ly av nordavinden.
Så var det å starta "sabben" og køyre
velnøgd heim for å fortøye båten. Butikkdama
som eg vart forelska i, - valde ein annan guling diverre, sukka han med
sorg i stemma.
Minst eit dusin gulingar fann sine ektefeller på
Skjerjehamn i dei åra det var stor aktivitet der. AMOR - kjærleikens
gud - svevde nok både lågt og ofte over den idylliske holmen. |